Авиоиндустрията е разтърсена от скандал с фалшифициране на сертификати за безопасност на двигателни части на самолети, в който е замесена британската компания AOG Technics. Airbus и Safran, две компании във френската аеронавтика, са пряко засегнати от тази афера, както и американските United American, Southwest и Delta.
Големите американски авиокомпании инспектират самолетите си, след като стана ясно, че британският доставчик на части за най-широко използвания търговски реактивен двигател е извършил огромна измама със сертифициране на безопасността, съобщи Wall Street Journal.
Как беше разкрита измамата:
Фалшифициране на сертификати: през лятото Safran, GE Aerospace и CFM International са предупредени от сервиз за поддръжка относно резервни части за двигатели CFM56 – най-продаваният самолетен двигател в света с 34 000 бройки, произведени за около тридесет години – придружени с фалшифицирани удостоверения.
„Този доставчик беше доставил определен брой части на определен брой сервизи и всички тези части бяха доставени с фалшифицирани документи“, съобщи Оливие Андриес, шефът на Safran, пред Асоциацията на журналистите от аеронавтиката (AJPAE). Тази манипулация породи сериозни опасения относно безопасността на полетните операции.
Около 100 засегнати двигателя: Досега около 100 авиационни двигателя са идентифицирани, че са оборудвани с части на AOG Technics. Тези двигатели тип CFM56, произведени от CFM International, се ползват за различни самолети, включително Airbus A320 и Boeing 737 NG. „Към днешна дата около сто двигателя са идентифицирани с части на AOG Technics “, каза Оливие Андриес.
В края на август Bloomberg съобщи, че европейските авиационни регулатори са изразили загриженост, че двигателите, задвижващи редица самолети от по-старо поколение (Boeing 737 и Airbus SE A320), са били ремонтирани с фалшиви части. Те са доставени от AOG Technics Ltd, базирана в Лондон. Освен, че е доставяла фалшиви части за двигатели, компанията е създавала и фалшиви профили на свои служители в LinkedIn.
Разследване на сертифициращия орган: Сертифициращите органи, включително американската FAA и европейската EASA, веднага започнаха разследване, за да определят степента на манипулиране и нейното въздействие върху безопасността на въздухоплаването. Това разследване продължава и има за цел да идентифицира всички въпросни части.
В прессъобщение Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) изрази съжаление, че „многобройни сертификати за разрешение за пускане в експлоатация на части, доставени от AOG Technics, са фалшифицирани“.
Потенциален риск за сигурността: Фалшивите части се предлагат под различна форма и представляват потенциален риск за сигурността на полетите. Поради това авиокомпаниите са помолени да премахнат двигателите си, за да сменят съмнителните части.
Съдебно производство: Safran заведе съдебно дело в Обединеното кралство след разкритията. Британският съд изиска AOG Technics да предостави пълен списък на всички части на CFM56, закупени и продадени от компанията, заедно със свързаната документация, в рамките на 14 дни. Адвокатът на Safran, GE и CFM International Матю Рийв е убеден, че AOG Technics е участвала в „умишлен, нечестен и сложен план за измама на пазара с фалшифицирани документи в индустриален мащаб“, каза той пред Ройтерс.
Източник: obektivno.bg