Първите машини от осемте самолета F-16 за Българските военновъздушни сили се произвеждат, но датата на доставка остава 2025 г. Това каза ръководителят на Бизнес развитие за България в "Локхийд Мартин" Джонатан Лин в интервю за БНР. Той отговаря и за програмата F-16.
"Българските F-16 са на производствената линия в завода ни в Грийнвил, Калифорния. Към момента по програмата за производството на F-16 очакваме следващата година да започнат първите изтребители да излизат, за да може да правят първите тестове полети. Очакваме това да стане в началото на 2023 година. И тогава да видим реално първите F-16 блок 70 да летят. Те няма да бъдат българските машини, които се очакват. Но дори и самият факт, че вече можем да кажем, че тези машини ще излязат от производствената линия и ще правят своите тестови полети, е достатъчно голям напредък. Нямаме проблеми с производството на F-16 блок 70", каза Джонатан Лин.
На първите тестове няма да има български пилоти, защото такава е процедурата.
"Начинът на работа на договора определя и процедурата. Вашият договор е между две правителства. Затова работата на компанията ни е да тестваме изтребителите и да ги предадем на американското правителство. Тогава вече американското правителство ще работи с България. Но хубавото в цялата работа е, че и вие вече имате един пилот, който е преминал етап на обучение за управление. Втори, който навлиза в тренировъчната програма. Още трима ще ги последват. Затова виждаме доста сериозна активност от пилотите ви, които се готвят да управляват бъдещите F-16".
Остава датата 2025 г. за доставка на първите машини.
"Договорката, направена през правителството на Съединените щати и с българската страна, е 2025-а. Това е годината, в която ще получите тези изтребители. Тази дата не е била променяна. Разбираме, че забавянето на доставката е заради това, което се случи заради Covid и другите неща. Но смятаме да спазим договорката, която имаме. А това е 2025 г.".
За следващите осем F-16 се говори за отсрочка във времето за отговора, който България трябва да даде за това дали би купила още осем изтребителя.
"През юли изпратихме писмо към българските власти и направихме това предложение. Крайният срок за отговор е 1-ви ноември. Но се работи и за удължаването на срока, за да може да проучат предложението. Разбираме и положението на сегашното правителство в процеса. Но има предложение за подписване".
По думите на Джонатан Лин датата първи ноември може да бъде удължена, но всички въпроси по договора може да даде само американското посолство
"Работим с американското правителство и с българското правителство. Но тази "точка във времето" зависи от американското правителство. Договорът е между правителствата. И затова не мога да се произнеса. Още по времето, когато беше предоставен този документ на страната ви, министърът на отбраната ви е посочил нещата. Но продължаваме разговорите в България с правителство и с министерството, за да продължи процесът".
На въпрос за платените вече над два милиарда лева за първите осем изтребителя и обявена цена от 2.97 млрд. лева за вторите, за които критиците казват, че това са адски много пари, Джонатан Лин казва, че това е цена, която е дало американското правителство:
"Министърът ви на отбраната преди време посочи колко ще струва новата оферта. Но това е договор между две правителства и това е цената, която е дало американското правителство. По отношение на цената трябва да знаете, че дори да е такава, тя има много допълнителни неща, които се включват в нея, и не е всичко това свързано с "Локхийд Мартин". При една такава сделка вие не се договаряте само с компанията, с американското правителство, но и с още много производители, които са част от това споразумение и процеса".
По повод политическата ситуация в България, която не е в полза на това да се вземат каквито и да било решения за новите самолет, поради липса на редовен парламент, Джонатан Лин казва:
"Не съм нито политически анализатор или геополитик, за да мога да коментирам този въпрос. Но мога да кажа, че ако получите и следващите осем изтребителя, вече ще имате ескадрила, с която да може да оперирате. За военновъздушните сили на България е важно да има този пълен набор от изтребители. Пилотите ви ще извървят този нужен процес на обучение.
В България имаме чудесен проект с Академията на военновъздушните сили. Там тренираме хората, които ще преподават на бъдещите пилоти. Предоставяме специалисти. Този проект се развива добре. А желанието ни е България да може да поддържа и да оперира тези военни самолети в рамките естествено на суверенното въздушно пространство".
А има ли възможност за сътрудничество по програмите, в които компанията ви участва и за изследването на Марс?
"Аз мога да говоря само за изтребителите. Не съм специалист по космическите проекти. Но ако България иска да бъде част от нещо, най-добрият начин е да попита", казва Джонатан Лин.