В понеделник президентът Джо Байдън ще предприеме стъпки за контролиране на покупателната способност на правителството на Съединените щати, което е най-големият самостоятелен купувач в света, за увеличаване на вътрешното производство и създаване на пазари за нови технологии, каза високопоставен служител в нова администрация на Белия дом, съобщават Ройтерс и други медии.
Байдън ще подпише изпълнителна заповед, целяща да затвори налични "вратички" в съществуващата програма "Купувай американското", която програма структурира 600 милиарда долара стоки и услуги, купувани от федералното правителство всяка година, правейки я чрез новия указ по-прозрачна и по-контролирана, предаде БНР.
"Президентът вярва, че можем да възстановим жизнеността на американското производство и нашата индустриална сила. Голяма част от това е съсредоточено около идеята, че когато използваме пари на данъкоплатците за възстановяване на Америка, купуваме американски стоки и услуги и подкрепяме американски работни места", заяви служителят.
Според медийните информации указът на президента ще затвори налични вратички в програмата и ще добави възможността Службата за управление и бюджет да я контролира.
Увеличаване на САЩ производство, което беше централен принцип по време на президентската кампания на Байдън, се оказа притеснително предизвикателство за предишните администрации, включително за тази на бившия президент Доналд Тръмп.
По-ниските заплати и по-слабите екологични стандарти предизвикаха изтичането на ключови производствени възможности в посока Китай и други страни през последните десетилетия, включително медицинско оборудване, което доведе до критични пропуски, открити по време на пандемията от Covid-19, отбелязва Ройтерс.
Китай изпревари Съединените щати като водещ производител в света през 2010 г. и беше отговорен за 28% от световното производство през 2018 г., сочат данните на ООН. Възстановяването на критични вериги за доставки и разработването на нови е от решаващо значение за икономическия растеж на САЩ растеж, посочва търговските експерти.
Търговският дефицит на САЩ нарасна до 68 млрд. долара през ноември миналата година, най-високото ниво от 14 години насам, докато бизнесът се мъчеше да запълни рафтовете с чуждестранни стоки и да снабди местните фабрики, разчитащи на чужди части, компенсирайки ръста на износа.
"САЩ харчат около 600 милиарда долара годишно за договори и това са пари, които могат също така да послужат за стимулиране на съживяването на нашата индустриална сила и да помогнат за създаването на пазари за нови технологии“, каза служителят от Беия дом.
Очакваната изпълнителна заповед на Байдън насочва федералните агенции да преоценят прага, използван за определяне на американското съдържание, за да се попречи на компаниите да купуват предимно вносни стоки, произведени в чужбина, и да ги продават като произведени в САЩ, след като са направили само незначителни промени в тях.
Според медийни информации указът на Байдън ще определи краен срок от 180 дни за регулаторите да финализират промените, след като бъдат предложени, като същевременно се поръчва изграждането на нов уебсайт, за да се осигури прозрачност относно всички предоставени откази. Неназованият държавен представител не посочи конкретни нови процентни прагове за американското съдържание в стоките, казвайки, че те ще бъдат определени в резултат на процеса, който ще стартира в понеделник.
Този ход е част от по-всеобхватен опит на Джо Байдън да даде тласък за повишаване на заплатите, създаване на повече работни места и укрепване на вериги за доставки в САЩ, посочи служителят, цитиран от Ройтерс.
"Той не приема идея, че автоматизацията и глобализацията означават, че не можем да имаме добре платени работни места тук, в Америка", допълни той.
Предизвикателството при закупуването на повече произведени в САЩ стоки отчасти е отражение на ерозията на много основни индустрии. Основен американски търговци на дребно, включително Wal-Mart, стартираха известни кампании "Поизведено в Америка", само за да "ухажват" след това чуждестранни производители, за да получат желаните от тях потребителите стоки. През 2015 г. големия търговец на дребно беше изправен пред разследване от страна на Федералната търговска комисия за етикетиране на продукти, които са произведени само частично в страната.
На въпрос дали заповедта ще се разглежда като протекционистка, длъжностното лице каза, че тя е напълно в съответствие с ангажименти на САЩ по отношение на Световната търговска организация. Белият дом се надява да работи с търговски партньори за модернизиране на глобалните правила, каза още той.
Процесът, започващ в понеделник, "ще гарантира, че ще използваме бъдещи доставки по начин, който всъщност изгражда вътрешен капацитет, особено в онези области, в които имаме остри икономически нужди или които представляват уязвимост за националната сигурност", посочи американският служител.