Експлозията на Керченския мост, който води от руския Краснодарски край към анексирания Крим, доведе до срутване на част от пътното платно, пожар на моста и повреда на железопътните релси. Руската служба на Би Би Си събра версиите на експертите за това как изобщо е била възможна подобна експлозия и до какви последици би довела тя.
Трима души са загинали - според руските следователи те вероятно са били пътници в лек автомобил, който се е намирал в близост до взривения камион.
Украйна не е обявила официално участието си в експлозията. Въпреки това съветникът на президента Володимир Зеленски - Михаил Подоляк, коментира в профила си в "Туитър": "Крим, мостът, началото. Всичко незаконно трябва да бъде унищожено, всичко откраднато трябва да бъде върнато на Украйна, всичко руско окупационно трябва да бъде изгонено".
Според пенсиониран високопоставен експерт по взривни вещества от Британската армия, бомбеният атентат на Керченския мост е "шедьовър на тайния саботаж".
По думите на кореспондента на Би Би Си Пол Адамс "липсата на очевидни щети от експлозиви/шрапнели по пътното платно предполага, че не са използвани въздушни оръжия". Причината за експлозията може да е била "атака отдолу" на моста, казва още той. И предполага, че експлозиите на сухопътния мост и на железопътните релси "са били задействани почти едновременно чрез кодирана радиокоманда".
Пенсионираният генерал от австралийската армия Мик Райън пък пише в профила си в "Туитър", че за подобно срутване на мост са необходими много експлозиви - няколко души не биха могли да "облекат" толкова много. "Няколко камиона или ракети/бомби могат да достигнат тази цел, ако са точно насочени към правилните части на моста", смята Райън.
Официалната руска версия за инцидента гласи, че на моста се е взривил камион. Според изявлението на Националния антитерористичен комитет на Русия той е запалил седем резервоара с гориво във влака и е предизвикал частично срутване.
На моста, поне официално, действа строга система за сигурност. Всеки камион, който влиза на Кримския мост, се проверява за експлозиви. На входовете са разположени стационарни комплекси за радиотехническа проверка ST-6035, които проверяват превозните средства за наличие на взривни вещества. Държавното предприятие "Департамент за ведомствена сигурност на Министерството на транспорта на Русия" има договор за охрана на моста, който струва десетки милиони рубли годишно, пише руската редакция на Би Би Си.
Същата фирма охранява и летището в Таганрог, където се ремонтира Ил-80 - един от най-секретните руски военни самолети, предназначен за управление на войските в случай на ядрен конфликт. През декември 2020 г. е установено, че някой е проникнал в самолета и е откраднал секретно оборудване на стойност над 2,5 милиона рубли. Безработен жител на Таганрог и неговият съучастник са признати за виновни за кражбата и осъдени, пише "24 часа".
"Версията с камион е логична, тъй като отговаря на въпроса с доставката на големи количества експлозиви", казва израелският военен експерт Давид Генделман пред руската служба на Би Би Си.