Социалните мрежи във вота за руски президент: Избирателите – Да! Кандидатите: Нет!

gettyimages (архив)
share

По-малко от месец преди изборите за президент на Русия хората от страната обсъждат кандидатите в социалните мрежи, но самите претенденти не използват особено активно тази онлайн услуга. Това съобщава "Ведомости" въз основа на анализ, осъществен от агенцията за дигитален PR "Интериум".

Експертите на компанията са проучили всички съобщения в социалните мрежи, където се споменават опозиционните кандидат-президенти. Четиридесет и три на сто от тях засягат кандидата на основната комунистическа партия Павел Грудинин, 32 на сто - телевизионната водеща Ксения Собчак, 15 на сто - лидера на либералдемократите Владимир Жириновски.

За Собчак и за Григорий Явлински, основателя на опозиционната партия "Яблоко", най-често пишат потребители на Facebook, а петимата останали съперници на днешния президент Владимир Путин са най-популярни в социалната мрежа ВКонтакте. Дискусиите за кандидатите в месинджъра Теlegram са под 1 процент.

Според анализаторите повечето негативни постове за кандидата на комунистите се поместват в големи форуми или групи на различни медии из социалните мрежи, при това го критикуват най-вече едни и същи автори. Но докато негативите около Грудинин се създават от медии, опозиционерката Собчак сама дава поводи за скандали, обсъждани после в мрежите. А Жириновски и Явлински се възприемат от потребителите като "символи на застоя в политическата система" на Русия.

Колкото до бизнес омбудсмана Борис Титов, лидера на алтернативна компартия Максим Сурайкин и Сергей Бабурин, шефа на националистическата партия Руски общонароден съюз, тези кандидати се възприемат в интернет главно като фон. Потребителите смятат, че участието им в предстоящите избори цели да отнемат гласове от по-значими претенденти.
Доколко е ефикасна дейността на кандидатите в социалните мрежи, ще стане ясно от избирателната активност. Ако тя стигне 80 на сто, значи потребителите на мрежите са участвали във вота, смята политологът Михаил Виноградов.

Засега обаче претендентите използват главно традиционните медии и работят в социалните мрежи по-слабо от очакваното, констатира той: "Може би защото си казва думата и възрастта на кандидатите, повечето от които съществуват някъде около пенсията и не могат без фалш да правят обръщения към посетителите на социалните мрежи".

Русия е далеч от западното ниво на проникване на социалните мрежи в политиката", резюмира наблюдателят Глеб Кузнецов и добавя: Няма някакви ярки идеи, а дейността на кандидатите в социалните мрежи не грабва хората.

Водещи новини

Още новини