Докато в Швеция продължава безпрецедентна операция по събиране на информация за "необичайна подводна активност" в териториалните води срещу Стокхолм, медиите обръщат внимание на странното поведение на голям руски танкер в Балтийско море.
Става дума за NS Concord на държавната компания "Совкомфлот", който две седмици маневрира в международни води, а предисторията на появата му там захранва версията, че на борда му може да има ретранслатор на комуникациите на руския боен флот, пише dnevnik.bg.
Според Михаил Войтенко, главен редактор на списание "Морский бюллетен", към него се е присъединил и изследователския кораб "Проф. Логачов". Той е собственост на Полярната морска експедиция за геоложки проучвания и би трябвало да плава към Лас Палмас, а не да се движи на зиг-заг в същия район.
И двата кораба са били на ремонт през последните 5 месеца - единият в Санкт-Петербург, а вторият - в Кронщад. Но от публични ресурси с данни се вижда, че системата за автоматично проследяване на морски съдове AIS на борда на танкера е била изключена през април при излизането му от порт Ротердам. Не е регистрирано и влизането му в Санкт Петербург, както и последващото му напускане.
Последните съобщения за NS Concord сочат, че той би трябвало да плава към Датските проливи, но и това плаване е необичайно. Разстоянието от Санкт Петербург до зоната, в която танкерът седи на дрейф в центъра на Балтийско море, е 350 мили и със средна скорост от 14 възела се изминава за две денонощия. Но след това на 5 октомври корабът буквално започва да се влачи едва-едва, което е необичайно за толкова големи морски съдове, чието пребиваване в открито море струва десетки хиляди долари всеки ден.
Официално от собственика казват, че той просто изчаква да бъде извикан за зареждане. Данни от последните часове показват, че NS Concord е напуснал района и се движи на югозапад, което пък подхранва спекулациите, че "руската подводница" вече не е в шведски води и извънредната ситуация е приключила.
"Нормалните търговски кораби не се държат по този начин, без да има сериозни основания. Въпросът е какви са те", казва Войтенко.
Той припомня, че по време на студената война военните са използвали граждански кораби за своите цели, но е все пак е необичайно това да се прави с толкова голям 100-хиляден танкер, преоборудван за специални задачи.
Дори цялата история за мистериозна руска подводница в шведски води да се окаже измислица или преиграване на шведите, остава рискът танкер на руския национален превозвач да бъде обвинен в участие в секретна дейност и това да повлече санкции за "Совкомфлот" по подобие на тези срещу иранската NITC.