По последни данни са спасените са 79, извадени са 58 тела, останалите пътници се смятат за изчезнали.
Разследващите начело с шефа на федералното следствие Александър Бастрикин, пристигнал на мястото на трагедията в република Татарстан, разчитат главно на показанията на помощник-капитана. Той е в шок, но е здрав и говори пред следователите, отбелязва "Росийская газета".
По случая е образувано наказателно дело за нарушени правила за сигурност в транспорта, но по-късно може да стане дума и за други членове от кодекса, твърди вестникът.
Очевидците заявяват едва ли не в хор, че корабът е бил силно наклонен още при отплаването, пише той, изброявайки версии за причините, довели до катастрофата. Споменава се, че "Булгария" е бил стар и претоварен, че може да е потънал и поради грешка на капитана при маневриране, а разследващите проверяват сведения, според които му е бил правен само козметичен ремонт.
Отделно може да се търси наказателна отговорност за неоказване на помощ - още първите спасени разказали, че "Булгария" потънал много бързо, а минаващите товарни кораби не спрели, за да извадят пострадалите от водата, добавя "Росийская газета".
Основен ремонт на "Булгария" е правен преди 30 години. Корабът е отплавал претоварен и с повреден ляв двигател, а също и без лиценз за превоз на пътници, заявила вчера говорителка на руската Генерална прокуратура, цитирана в "Новие известия".
Причината корабът да потегли с повреди е или немарливост на контролните органи, или корупция, смята според всекидневника Сергей Шишкарьов, председател на комисията по транспорта в Държавната дума.
Руският президент Дмитрий Медведев разпореди след злополуката обстойна проверка на пътническите транспортни средства, припомнят изданията.
Условията, при които е станала трагедията в Татарстан, са обичайни за руския речен флот, твърди "Комерсант".
По р. Волга превозват пътници десетки остарели кораби без лиценз, често претоварени, наклонени и с неработещи двигатели, добавя вестникът.
Същото вехто корабче веднъж едва не потънало в същия язовир, разказва пред "Московский комсомолец" бивш негов щурман, пожелал анонимност. Той плавал с "Булгария" през 2007 г., когато силна буря връхлетяла плавателния съд.
В района има много подводни изненади - подводни камъни, потънали дървета, но не е минало и без човешкия фактор, посочва морякът за катастрофата в неделя.
Руски експерт говори за съчетание от няколко фактора. Пътували по-рано с кораба го наричали в своите блогове "стар галош" и "черупка", която "бере душа".
Параходството собственик на "Булгария" и фирмата оператор "Аргоречтур" обаче уверяват, че корабът е бил изправен, отбелязва "Ведомости". Местната транспортна прокуратура имала данни, че "Аргоречтур" няма лиценз за превоз на пътници, но татарстанският транспортен министър Рафиз Бурганов не разполагал с такива.
Представител на федералното следствие заявил според вестника, че още е рано за изводи, преди да се извади бордовият дневник на "Булгария".
Собствениците на кораби изразходват за поддръжка и ремонт 22 до 30 на сто от годишния си доход, а превозвачите най-често не се охарчват дори за текущ ремонт, коментира пред изданието Евгений Зубарев, президент на руската Асоциация на корабособствениците.
Почти е изключено повреден кораб да започне рейс - инженери от Руския речен регистър всяка година преглеждат плавателните съдове преди началото на сезона, заявява бизнесмен от бранша. Корабите, плаващи по Волга, обаче се износват по-бързо, тъй като постоянно са в движение, подчертава висша служителка от местно параходство. Собствениците обаче не могат да подменят изцяло остарелия си парк, тъй като нов моторен кораб струва 30 милиона евро, а се изплаща чак след 35 години, ако плава по пет месеца годишно, казва тя.
Корабокрушенците от "Булгария" могат да разчитат само на минимални компенсации. Те не са сключили застраховки в стремеж да икономисат стотина-двеста рубли, а държавната програма за застраховане срещу транспортни злополуки им осигурява едва по 12 хиляди рубли (близо 427 долара - б. р.), пише "РБК дейли".
Руският парламент още не е приел законопроект за отговорност на превозвача, предвиждащ по-големи обезщетения, напомня всекидневникът.
Трагедията с кораба "Булгария" ни кара за пореден път да поставяме въпроси за отговорността на бизнеса и контролиращите структури, заявява пред "Независимая газета" председателят на транспортната комисия в парламента Сергей Шишкарьов.
"Държавата не контролира бизнеса, нито пък го контролира гражданското общество. И никой няма да го прави, докато не променим политиката", казва колегата му от същата комисия Александър Бурков, депутат от партията "Справедлива Русия".