Германските политици постигнаха днес споразумение за финансирането през 2025 г. на популярната национална месечна карта за обществения транспорт, която предлага възможност за неограничено придвижване с местните и регионалните влакове, съобщава ДПА, цитирани от БТА.
Картата, известна като "Дойчландтикет" (Deutschlandticket), беше въведена през май 2023 г. и бързо стана хит след жителите на Германия. Приблизително 13 милиона души притежават такава карта, която до края на годината струва 49 евро месечно, а от догодина ще поскъпне до 58 евро.
От самото начало обаче финансирането на картата беше проблемно, тъй като разходите се поделят между федералното правителство и регионалните и местните власти, както и между десетки жп оператори и превозни агенции.
Тъй като "Дойчландтикет" е по-евтин от останалите такси за придвижване, транспортните компании поискаха субсидии, за да покрият загубата на приходи и да финансират инвестициите си.
Новото споразумение, което ще даде възможност "Дойчландтикет" да съществува поне до края на 2025 г., беше сключено между отиващото си правителство на Олаф Шолц и опозиционния блок ХДС/ХСС, който се очаква убедително да спечели предсрочните избори в началото на следващата година.
Лидерът на ХДС и потенциален бъдещ канцлер Фридрих Мерц обаче изтъкна, че продължаването на действието на картата и след 2025 г. ще бъде част от трудните преговори за бъдещия бюджет на страната. "Бихме желали нещо като "Дойчландтикет" да продължи да съществува", заяви Мерц и допълни, че това ще стане ясно догодина.
Асоциацията на германските транспортни компании и лидерите на 16-те федерални провинции призоваха да се намери постоянно решение за финансирането на картата от 2026 г. насетне.