Нидерландската асоциация за защита на потребителите (Consumentenbond) призовава "Мета" (Meta) да предприеме по-строги мерки, за да блокира рекламите на фалшиви уебмагазини във фейсбук и инстаграм. Асоциацията също така настоява и Европейската комисия да реагира. Асоциацията е една от влиятелните организации на потребителите в Нидерландия със стотици хиляди членове, която прави независими проучвания на стоки и услуги, като при нарушения завежда съдебни искове срещу производители, предаде БТА.
Според проучване на асоциацията двете социални мрежи системно показват реклами, които пренасочват потребителите "с едно кликване" към фалшиви онлайн магазини. Тези фалшиви уебмагазини приемат плащания, но не извършват доставки. От разследваните над 100 фалшиви уебмагазина 71 са достигнали до клиенти чрез реклами в тези две големи социални платформи.
"Мета" почти не проверява самоличността на рекламодателите, което отваря вратата за злоупотреби", посочват от асоциацията. Съгласно Закона за цифровите услуги големите онлайн платформи са длъжни активно да блокират вредното съдържание и да свеждат до минимум рисковете за потребителите. Асоциацията твърди, че "Мета" не изпълнява задълженията, определени от тази европейска директива, която е в сила от една година.
Според Асоциацията за потребителите често е трудно да се направи разлика между фалшивите и легитимните уебмагазини. Измамните сайтове често изглеждат лъскави, използват почти безупречен език и почти половината от проверените фалшиви уебсайтове приемат плащания чрез популярната в Нидерландия система за обработка на плащания иДЕАЛ (iDEAL).
Според директорката на асоциацията Сандра Моленаар ролята на нидерландските банки е особено важна, тъй като те трябва да бъдат по-критични към ползването на техните платежни инструменти.