Европейската комисия в сряда официално започна разследване за държавните субсидии за китайски електрически превозни средства, според информация, публикувано в Официален вестник на ЕС, пише "Политико".
Разследването е по собствена инициатива на Комисията, така нареченото служебно разследване, вместо да бъде задействано след официална жалба от индустрията на ЕС, както обикновено се случва. Това беше обявено от председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен в нейното обръщение за състоянието на Европейския съюз миналия месец, когато тя предупреди, че световните пазари са "наводнени" с по-евтини китайски електрически автомобили.
Разследването последва натиск от френското правителство, което настоява за укрепване на индустриалната защита на Европа срещу бързо развиващата се индустрия за електрически превозни средства в Китай. Но това предизвика безпокойство в Германия, чиято автомобилна индустрия е силно представена на китайския пазар, че Пекин може да предприеме ответни мерки, разпалвайки цикъл на взаимно-увреждащи решения, който може да ескалира в пълномащабна търговска война.
Обявлението е първата официална стъпка в разследването. Брюксел ще разследва вноса на нови акумулаторни пътнически електрически превозни средства, произведени в Китай, независимо дали са на китайски или европейски марки. Тези разследвания се случват, когато чужда държава е заподозряна в субсидиране на продукти по начин, който вреди на европейската индустрия, както Европейската комисия смята, че е така.
Сега Комисията ще поиска отговор от китайското правителство и засегнатите компании.
В първи публичен коментар китайското министерство на търговията упрекна ЕС, заявявайки, че искането да участва в консултации в рамките на много кратък период от време е сериозно нарушение на неговите права. Пекин също се оплака, че не са му предоставени адекватни консултантски материали.
В рамките на разследването Комисията ще трябва да докаже дали износителите на автомобили са получавали субсидии от китайското правителство през определен период от време и дали тези субсидии са били вредни за европейската индустрия.
Сега започват да текат срокове. Временните мита ще трябва да бъдат наложени в рамките на девет месеца, докато окончателните мита трябва да бъдат задействани най-много 13 месеца след началото на разследването.