Пожарът, пламнална кораб с близо 3000 превозни средства на борда край бреговете на Нидерландия, засега не може да бъде овладян. Eдин човек от екипажа е загинал в пламъците, а няколко други са ранени. При опит да се спасят, те са скочили зад борда.
Огънят е тръгнал във вторник вечерта на кораба Fremantle Highway, регистриран в Панама, който пътувал от Германия за Египет. Инцидентът е възникнал на 27 км северно от нидерландския стров Амеланд.
Спасителните кораби заливат плавателен съд с вода, но това носи опасност и от потъване, посочват от нидерландската брегова охрана.
„Пожарът все още не е овладян. Много е труден за гасене, вероятно заради товара, който корабът транспортира“, коментира Едуин Верстег, говорител на нидерландскaта Служба за водни пътища и благоустройство, предаде БТВ.
Има притеснения, че корабът, който е с дължина 200 метра и ширина 32 метра, може да потопи 2857 автомобила. „Това ще означава екологична катастрофа за Северно море и Ваденско море, тъй като горивото им може да стигне до морското дъно“, коментира пред „Билд“ говорител на фондация De Noordzee.
„Най-лошото би било корабът да потъне и замърсителите да бъдат изхвърлени неконтролируемо в морето“, казва Юрген Акерман, кмет на германския остров Боркум в Северно море. Според него опасността може да дойде както от електрическите автомобили на борда, така и от евентуално изтичане на мазут: „Това би бил най-лошият случай“.
Причината за пожара все още не е неизвестна, но говорител на бреговата охрана коментира по-рано пред Ройтерс, че огънят е започнал от място близко до електрическа кола.
Местните власти коментират още, че корабът вече е изтеглен извън корабните пътища, но има опасност той да потъне.
„Имаше много дим, огънят се разпространи бързо, много по-бързо от очакваното. Хората на борда трябваше да слязат бързо. Извадихме ги от водата“, коментира за Уилард Моленаар от Кралската нидерландска спасителна компания (KNRM).
Хеликоптер е извозил останалите хора от 23-членния екипаж на горящия кораб. Те са имали проблеми с дишането, изгаряния и счупени кости, съобщават местните власти.
Експерти по спасяването се опитват да разработят следващи стъпки на действие.
Към момента се прави всичко възможно, за да стабилизират товарния кораб и да охладят корпуса му от двете страни. Бреговата охрана е успяла да го завърже с кабел за влекач.
Според изданието De Telegraaf това е начинът, по който корабът трябва да бъде поддържан в позиция. „Не става за теглене. Ако искате да преместите големия кораб на друго място, наистина се нуждаете от по-голям влекач с по-голямо теглещо въже. Необходимо е да има и хора на борда, за да направите това“, коментират експертите.
Според тях пожарът на кораба може да продължи с дни. Охлаждането му продължава и в момента – за това се грижат нидерландският спасителен кораж "Гардиън" и германският "Нордик", който ще бъде заменен от „Феърплей 30“.
Shoei Kisen - японската компания за лизинг на кораби, която управлява Fremantle, коментира, че работи с местните власти за потушаване на пожара.
По-рано този месец двама пожарникари от Ню Джърси загинаха, а петима бяха ранени, борейки се с пожар на товарен кораб, превозващ стотици превозни средства. А през февруари миналата година пожар унищожи хиляди луксозни коли на кораб край бреговете на португалските Азорски острови.