Четири от всеки пет нови коли, продадени в Норвегия през миналата година, са електрически, сочат данните за регистрираните МПС. Скандинавската страна си е поставила за цел първа в света да прекрати продажбата на двигатели с вътрешно горене и то още през 2025-та.
Същевременно индустрията изразява тревога от решението на правителството от тази година да започне да облага с данъци и колите на ток, които досега бяха щедро субсидирани.
Делът на напълно електрическите коли, продадени в Норвегия през 2022-а година, е над 79 процента от общия обем на търговията в бранша, при 65 на сто година по-рано. Преди десетилетие този показател е бил под три процента.
Китай остава най-големият автомобилен пазар в света като цяло, но малката скандинавска страна с едва 5,5 милиона население успя да постигне най-голямата пропорция на планетата по отношение на електрическата тяга и конвенционалните двигатели. Резултатът е следствие от щедри субсидии и данъчни облекчения. Намалените парникови газове обаче през миналата година са стрували на държавата 4 милиарда долара загубени приходи.
"Въвеждаме данък за най-скъпите коли, защото електрическите станаха новото нормално за норвежците. Въпросът е дали трябва да продължим да субсидираме нещо нормално. Трябва да заделим и пари за следващата зелена стъпка, която е електрифициране на тежкотоварния транспорт", заяви Йохан Васара - министерство на транспорта на Норвегия, предаде БНТ.
Организацията на собствениците на автомобили в Норвегия изразява тревога, че правителството предлага данък, основан на масата на колите, а електрическите са по-тежки от традиционните с вътрешно горене.
Друг проблем засяга зарядните станции и начините за плащане при високоскоростно зареждане.
"Нужни са 10-15 приложения, за да сте добре подготвен собственик на електрически автомобил в Норвегия. Знаем, че поради тази причина мнозина отлагат покупкана на електрически автомобил", заяви Тор Егил Браадланд от Норвежката автомобилна федерация.
Собствениците настояват за заплащане на всички зарядни станции без необходимост от множество приложения.