Дискусиите между британците и европейците за търговските им отношения след Брекзит днес навлизат във важен етап. Британският преговарящ Дейвид Фрост пристигна тази сутрин в сградата на Европейската комисия в Брюксел. ЕК определи днешния ден за краен срок, в който трябва да се произнесе за съдбата на преговорите.
Вчера късно вечерта са приключили поредните разговори между двете страни. Днес те продължават на ниво преговарящи. По-късно се очаква и разговор между председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен и британския премиер Борис Джонсън.
Преходният период след Брекзит изтича след броени дни. Три са препятствията пред сделката за двустранните отношения в постБрекзит ерата. Франс прес ги припомня накратко, цитирани от БТА.
Първо, ЕС е готов да предложи на Лондон търговско споразумение без мита и квоти, но не и да допусне на прага му да се развива една дерегулирана икономика, която ще се отдаде на нерегламентирана конкуренция. Нито пък ЕС е готов на прага си да има едно Обединено кралство, което да си позволява да замърсява малко повече в момент, в който европейските производители продължават да спазват стриктните европейски екологични стандарти. Следователно Брюксел иска британците да се ангажират да не редуцират изискванията на законодателството си в областта на околната среда, но също и в областта на трудовото право, фискалната прозрачност или държавните и субсидии помощи. ЕС иска и да се увери, че между него и Великобритания позициите по всички тези въпроси ще бъдат сближени и в бъдеще, в противен случай може да прибегне до едностранни и незабавни мерки, като мита, дори преди да уреди проблема с класическа арбитражна процедура. Лондон е категорично против това.
Второ, Лондон и Брюксел биха могли да се разберат за механизъм за уреждане на различията - за арбитражен съд в случай на нарушение на споразумението за бъдещите им отношения, както е предвидено в други търговски договори по света. Но има едно разногласие - идеята за клауза, за която настоява ЕС, която ще позволи в случай на нарушаване на част от споразумението, да се наложат санкции в друга различна област. Ако например Великобритания не спазва споразумението за риболова, ЕС би могъл да наложи мита върху автомобилите й.
Трето, европейците имат намерение да обвържат всяко споразумение за риболова с цялостното икономическо споразумение, но Великобритания отказва. Рибарите от няколко страни членки на ЕС искат да запазят достъпа си до британските води, в които има много риба. Двете страни са непоколебими в позицията си - Лондон иска тотален контрол върху водите си с договорени квоти всяка година, а Брюксел иска статукво за ЕС в достъпа до тези води. 27-те са съгласни, че ще трябва да върнат на Великобритания част от онова, което ловят всяка година в нейните води, но далеч не са съгласни с Лондон за това какво количество да се връща. Има несъгласие и за продължителността на преходния период, който ще гарантира статукво от няколко години в достъпа на европейски кораби до британските води.