Иранската Революционна гвардия обяви, че е задържала петролен танкер под британски флаг в Ормузкия проток, съобщава БНР.
В съобщение на гвардията се твърди, че задържането на кораба на име „Стена Имперо“ е по искане на пристанищните и морски власти на провинция Хормозган заради „неспазване на международния морски кодекс“. Той им е бил предаден за извършване на съответната законова процедура и необходимите разследвания, се посочва още в съобщението.
Великобритания обяви, че търси спешно информация за плавателния съд, който е трябвало да акостира в пристанище в Саудитска Арабия, но се е отклонил от курса си след навлизането си в пролива. Според Лондон още един танкер на име „Месдар“, който плавал под либерийски флаг, но е с британски собственик, е променил рязко посоката си почти по същото време и в същия район.
Британският външен министър Джеръми Хънт каза, че танкерът е бил задържан и определи станалото с двата кораба като неприемливо. Той заяви, че Лондон ще отвърне по един обмислен, но твърд начин и предупреди, че ще има сериозни последствия, ако ситуацията не бъде решена бързо. В същото време Хънт изключи възможността за военна намеса като подчерта, че британската страна търси вариант за намиране на решение по дипломатически път. Министърът съобщи още, че британското правителство ще се събере на спешна среща, за да обсъди ситуацията.
Малко след това британската компания собственик на кораба „Месдар“ обаче обяви, че той е освободен и може да продължи пътя си. Според компанията на борда му за кратко са се качили въоръжени мъже, но комуникацията с плавателния съд вече е възстановена. Иранска новинарска агенция съобщи, че не е имало задържане, а само отправяне на предупреждение.
Данните на сайт за следене на морския трафик показаха, че „Месдар“ е на път за Саудитска Арабия - крайната точка на плаването му.
По-късно от компанията оператор на другия плавателен съд - „Стена Имперо“ - съобщиха, че все още нямат контакт с него и той вече не е под контрола на екипажа, който се състои от 23-ма души - индийци, руснаци, латвийци и филипинци. Според компанията корабът е спазил всички международни регулации и тези свързани с навигацията. Военен източник, цитиран от иранската агенция ИРНА, обаче заявява, че екипажът е изключил проследяващото устойство на танкера и е игнорирал предупрежденията на Революционната гвардия, а плавателният съд се е движил в погрешен плавателен коридор.