Отминаха дните, когато хиляди германци се редяха по пероните на гарите, за да приветстват бежанци, пристигащи в тяхната страна, пише в. "Файненшъл таймс". Случилото се в Кьолн и други германски градове в новогодишната нощ сложи край на това, допълва британското издание.
В Германия вече всичко ще се дели на "преди" и "след" Кьолн, а вододелът е нощта на 31 декември, когато стотици жени бяха нападнати в района на централната гара от лица от чуждестранен произход, пише френският в. "Фигаро".
Приписването на културни черти на определени групи хора от дълги години е табу в Германия. Това бе лош навик, от който на германците бяха необходими години, за да се отучат след Втората световна война. В следвоенния период социологията винаги е имала преимущество пред културата, когато е трябвало да бъдат обяснени обществени проблеми като насилие, престъпност и безработица. Сега обаче тази тенденция се обръща, пише "Файненшъл таймс".
Произходът на нападенията в Кьолн тепърва има да се доизяснява, но едно нещо е ясно: Ангела Меркел вече е принудена да втвърди рязко говоренето и политиката си по отношение на бежанците, пише в. "Монд". "Понякога чувам, че ми доставяло удоволствие идването на толкова много бежанци. Това са глупости", каза на 6 януари Меркел в нетипичен за нея стил, отбелязва френското издание.
Както консервативният блок ХДС/ХСС, така и социалдемократите от ГСДП нямат интерес обществото да си помисли, че държавата не успява да контролира ситуацията. Макар че средствата, инвестирани от Германия от есента на 2015 г. за приемането на 1,1 милиона кандидати за убежище са внушителни, властите явно не могат да контролират ситуацията. Насилието в Кьолн го доказва. Отначало властите и пресата, изглежда, се колебаеха до такава степен дали да посочат националността на нападателите, че някои заговориха за "конспирация на мълчанието". Но след това нещата се обърнаха и вече всички се интересуват кои са те - чужденци ли са, бежанци ли са.
Някои медии дори си направиха самокритика - германският в. "Зюддойче цайтунг" публикува рисунка на черна ръка, която се прокрадва между два бели крака, пише "Монд".