Европейската комисия одобри механизъм за изключване от ЕС

share

Европейската комисия прие нова рамка за справяне със системните заплахи за върховенството на закона във всичките 28 държави-членки на ЕС.

Тя ще допълва процедурите за нарушение на правото на ЕС и т.нар. „процедура по член 7“ от Договора от Лисабон, при която в най-тежкия случай може да се стигне до суспендиране на правото на глас на държава членка, която извършва „сериозно и трайно нарушение“ на ценностите на ЕС, предава БТА.

По този начин се създава инструмент за ранно предупреждение, който позволява на Комисията да започне диалог със съответната държава членка, за да се предотврати ескалация на системните заплахи за върховенството на закона.

С новата рамка не се дават или изискват нови правомощия за Комисията, с нея се прави по-прозрачен начинът, по който Комисията изпълнява своята роля съгласно Договорите.

Новата рамка се основава изцяло на сегашните Договори на ЕС и допълва съществуващите инструменти, а именно процедурата по член 7 и процедурата за нарушение на Комисията. Разбира се, това не изключва бъдещо развитие на Договорите в тази област.

Рамката е насочена върху върховенството на закона. Върховенството на закона е основата на всички ценности, на които е изграден Съюзът. Като се гарантира спазването на върховенството на закона, се защитават всички други основни ценности. Комисията приема широко определение на върховенството на закона, като се основава на принципите, установени в съдебната практика на Съда на Европейския съюз и на Европейския съд по правата на човека. В основата си това означава система, при която законите се прилагат и изпълняват.

Рамката може да бъде активирана в ситуации, при които съществува системен срив, засягащ целостта, стабилността и доброто функциониране на институциите и механизмите, установени на национално равнище, за да се осигури върховенството на закона. Рамката на ЕС не е създадена, за да се занимава с отделни ситуации или изолирани случаи на нарушаване на основните права или на съдебни грешки.

Равенството на държавите членки: Рамката ще се прилага по един и същ начин във всички държави членки и ще функционира въз основа на същите показатели за това какво се счита за системна заплаха за върховенството на закона.

Чрез рамката на ЕС се създава инструмент за ранно предупреждение за справяне със заплахи за върховенството на закона, позволяващ на Комисията да започне диалог със съответната държава членка, за да се намерят решения, преди да се използват съществуващите правни механизми, определени в член 7 от Договора.


Целта на рамката е да позволи на Комисията да намери решение със съответната държава членка, за да се предотврати появата на системна заплаха за върховенството на закона, която би могла да прерасне в „очевиден риск от тежко нарушение“, водещ евентуално до използването на член 7 от Договора за Европейския съюз. Ако има ясни признаци на системна заплаха за върховенството на закона в дадена държава членка, Комисията може да стартира „процедура преди член 7“ чрез започване на диалог с тази държава членка.

Оценка на Комисията: Комисията ще събере и проучи цялата необходима информация и ще прецени дали са налице ясни признаци за системна заплаха за върховенството на закона. Ако в резултат на това Комисията счита, че действително има ситуация на системна заплаха за върховенството на закона, тя ще започне диалог със съответната държава членка, като изпрати „становището си относно върховенството на закона“, което ще бъде предупреждение за държавата членка, и като обоснове опасенията си. По този начин държавата членка ще получи възможност да отговори.

На втори етап, ако междувременно въпросът не е вече решен по задоволителен начин, Комисията ще изготви „препоръка относно върховенството на закона“, адресирана до държавата членка. Тя ще препоръча държавата членка да реши набелязаните проблеми в определен срок и да информира Комисията за предприетите стъпки за тази цел. Комисията ще оповести препоръката си.

Последващи действия във връзка с препоръката на Комисията:

На трети етап Комисията ще наблюдава предприетите от държавата членка действия по препоръката. Ако в определения срок държавата членка не е предприела задоволителни действия, Комисията може да използва един от механизмите, установени в член 7.

Целият процес се основава на непрекъснат диалог между Комисията и съответната държава членка.

Водещи новини

Още новини