Как атаките на йеменските хуси удариха световната търговия?

Pixabay
share

Вече месец йеменските бунтовници хуси обстрелват преминаващи през Червено море кораби и успяха сериозно да навредят на световната търговия, която основно ползва морски транспорт.

Всичко по темата:
Войната на Израел с Хизбула, Хамас и Иран 3352

Какво точно правят хусите и как това влияе на търговските потоци обобщава Ройтерс, предава БТА.

Защо хусите атакуват кораби?

Йеменските бунтовници твърдят, че атаките са в подкрепа на палестинската ислямистка групировка "Хамас", която воюва с Израел в Ивицата Газа.

Хусите, които контролират половината от Йемен, обявиха, че ще атакуват всички кораби, отправили се към Израел, без значение от тяхната националност, и предупредиха международните компании да избягват израелските пристанища.

Какви бяха най-знаковите атаки?

На 19 ноември хусите похитиха британски кораб под японско управление в Червено море, с което откриха нов фронт във войната "Хамас"-Израел.

На 3 декември три търговски кораба са обстреляни в южната част на Червено море.

На 12 декември хусите атакуват норвежки танкер на 60 км северно от протока Баб ел-Мандеб.

На 15 декември танкер на "Мерск" (Maersk) е обстрелян с ракети, но не е засегнат. Ударен обаче е кораб, който е собственост на Германия и плава под либерийски флаг.

На 18 декември танкерът "Суон Атлантик" е обстрелян с дронове и ракети.

Ройтерс: Отвличането на "Руен" подхранва страховете от завръщането на пиратите в Червено море

Какви мерки бяха взети за защита на корабите?

На 19 декември министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин обяви, че САЩ оглавяват многоционална операция в защита на търговското мореплаване в Червено море.

Тя е наречена Операция "Защитник на благоденствието" и в нея ще се включат Великобритания, Франция, Италия, Нидерландия, Канада, Норвегия, Бахрейн и Сейшелите.

Как атаките засегнаха глобалната търговия?

Много големи корабни и други компании като "Мерск" (Maersk), "Хапаг Лойд" (Hapag Lloyd), Ем Ес Си (MSC), Би Пи (BP), "Фронтлайн" (Frontline), "Евъргрийн" (Evergreen) и др. обявиха, че ще избягват маршрутите през Червено море и насочиха корабите си от и до Европа през по-дългия път около Африка.

Много контейнеровози са на котва в северната част на Червено море и в Аденския залив в изчакване на развитието на ситуацията. Някои са изключили тракерите си, за да не могат да бъдат следени и атакувани, а и за да променят маршрути и цени като следствие на атаките.

Какво представлява Баб ел-Мандеб и защо е толкова важен?

Протокът Баб ел-Мандеб, или Вратата на сълзите, заради трудностите, които създава при преминаване, свързва Червено море с Аденския залив и разделя Йемен от Джибути и Еритрея.

В най-тясната си част той е широк едва 29 км, което ограничава трафика в по една лента във всяка посока, разделени от остров Перим.

Той е едно от най-важните трасета за глобалната морска търговия, особено за петрол и горива от региона на Персийския залив към Средиземно море и Европа, както и за суровини и стоки към Азия, вкл. руски петрол.

През първите 11 месеца на годината през протока дневно са преминавали около 7,8 милиона барела суров петрол и горива, по данни на компанията за анализ на петролни данни "Вортекса" (Vortexa). Всеки ден през протока са преминавали средно 27 танкера.

По данни на Агенцията за енергийна информация на САЩ през първата половина на 2023 г. 12 на сто от пренасяния по море петрол и 8 на сто от втечнения газ е преминал през протока, тръбопровода СУМЕД (SUMED) и Суецкия канал. 

През настоящата година през Червено море в източна посоча са преминали 16,2 милиона метрични тона втечнен природен газ, а в западна - 15,7 милиона, по данни на "Стандарт енд Пуърс глоубъл комодити инсайтс" (S&P Global Commodity Insights).

Кой превозва най-много ВПГ през Червено море?

Най-активни са компании от Катар, САЩ и Русия. По данни на на „Стандарт енд Пуърс“ Катар е превозил 14,8 милиона метрични тона, САЩ - 8,8 милиона, а Русия - 3,7 милиона.

Едва 5 на сто от катарското карго обаче достига ЕС и Великобритания.

САЩ ползват маршрута през Суецкия канал и Червено море, за да превозват ВПГ до Азия като алтернатива на Панамския канал, който изпитва затруднения поради сушата в региона и трафикът през него се бави с дни.

Засегнати ли са цените?

Спот цените на ВПГ на азиатските пазари в момента възлизат на 12,3 долара за милион британски термални единици (mmBtu) и са на това ниво от началото на атаките.

Запълнените хранилища в Еворпа и Северна Азия задържат търсенето и обещават слаб ръст на спот цените през първото полугодие на 2024 г.

Какви рискове виждат играчите на пазара?

Повечето са на мнение, че като цяло пазарите на ВНГ ще останат слабо засегнати от атаките на хусите.

Цените в Европа леко се покачиха в понеделник, но спаднаха във вторник.

Американските товари, плаващи към Азия и Китай, могат да се забавят, ако се наложи да преминат по друг маршрут.

Всичко по темата:
Войната на Израел с Хизбула, Хамас и Иран 3352

Водещи новини

Още новини