Кап. Никола Христов: Стоките и петролът за Европа ще поскъпнат, ако няма мирна договорка с хутите

Pixabay
share

Щетите от де факто блокадата на Суецкия канал и Червено море заради действията на подкрепяните от Иран хути са огромни, най-вече за Европа и Северна Африка. Трябва да се търси политическо решение за договорка с хутите, а ако не може да бъде намерено такова, да се върне положението на военни конвои за търговските кораби в региона. Това ще изисква доста по-сериозна защита срещу дронове и ракети, пиратите в Аденския залив, но вече обезпокоените корабособственици най-вероятно отново ще изберат да заобикалят региона заради повишеното напрежение. Това коментира кап. Никола Христов, член на УС на Българска морска камара, в интервю за "Блумбърг".

Част от световната търговия ще се промени заради невъзможността да се използва Червено море и Суец, и това неминуемо ще засегне и доставките на петрол за Европа от Персийския залив, каза Христов.

"Проблемът е такъв - ако един кораб трябва да пътува от Дубай до Истанбул, разстоянието е около 3600 морски мили. Ако трябва да се мине край нос Добра надежда - единствената алтернатива за големите товари - става около 11500 морски мили. Ако средно един кораб се движи с 300 мили в денонощие, това са 26 дена и половина; ако усредним дневната ставка на корабите на около 50 000 долара - това означава оскъпяване на товара на всеки един кораб с 1.3 млн. долара. Това неминуемо ще се отрази на европейците."

Няма сериозна морска алтернатива на Суецкия канал за търговията между Азия и Европа. Съществува Северният морски път, но той е използваем в най-добрите случаи само през лятото, а по-голямата част от товарите са от пристанища в Индия, Индонезия и Китай, което прави северния маршрут нерентабилен, обясни Христов.

Как атаките на йеменските хуси удариха световната търговия?

Контейнерната търговия може да използва сухопътни маршрути, но основната част от тях също преминават през зони с висок риск. Нос Добра надежда в Южна Африка е единствената алтернатива, но това идва със сериозно поскъпване на стоките, които пристигат в Европа, каза той.

Водещи новини

Още новини