Когато японският премиер Фумио Кишида обеща тази седмица да извлече повече печалби от слабата йена, която се превърна в източник на икономически проблеми, той възлагаше надежди на хора като Соичи Йошимура, 33 г. и неговата ферма за ягоди на север от Токио, предаде Ройтерс.
Повечето японски фермери - подобно на много други ключови играчи в икономиката, са разтревожени от спада на йената с 20 процента през тази година, което увеличи разходите за внос на гориво, торове и други производствени ресурси.
Но перспективите са различни за японските износители на говеждо Уагю, зелен чай и първокласни плодове и зеленчуци, включително "Скай берис" (Sky Berries) от оранжериите на Йошимура, които могат да достигнат до 800 йени (5,50 долара) или повече на брой в супермаркетите на Хонконг, Банкок и Сингапур.
"Всички изглеждат притеснени от слабата йена, но това е добре за нашия износ на ягоди, защото помага да направим цените ни конкурентни на задграничните пазари", каза Йошимура.
Селскостопанският износ беше сред групата сектори, към които Кишида се насочи в политическа реч в понеделник, заедно с туризма и изграждането на чуждестранни заводи за чипове и батерии в Япония. Те биха могли да получат тласък от рязкото падане на йената и да компенсират част от икономическите щети, които това е причинило.
"Трябва да максимизираме способността за печалба сега, когато слабата йена повишава потенциала за износ", коментира на заседание в сряда главният секретар на кабинета Хирокадзу Мацуно. Той инструктира министрите да придвижат целта на правителството за почти удвояване на селскостопанския износ до 2 трилиона йени (13,8 милиарда долара) годишно до 2025 г. и призова правителствените министерства да намерят начини да използват слабата йена, за да увеличат доходите на фермерите.
Правителството има за цел да увеличи износа на селскостопански продукти допълнително до 5 трилиона йени до 2030 г., а Кишида също така постави цел от 5 трилиона йени за годишни приходи от туризъм, който се очаква да се възстанови, след като граничните ограничения, свързани с Ковид, бъдат премахнати на 11 октомври.
Това все още би било сравнително скромно в сравнение с миналогодишните 83 трилиона йени в общия износ и приблизително 550 трилиона йени БВП, но отбелязва стабилен напредък за селскостопанския износ, който възлиза на едва 450 милиарда йени през 2012 г.
Тази стъпка не е първият ход на Япония към такъв вид структурно пренастройване, за да диверсифицира своята доминирана от производството икономика и да съживи стагниращите си селски райони.
Подобни усилия се появиха от японските политици от началото на 2000-те години, включително предложените реформи от правителството на бившия премиер Шиндзо Абе през последното десетилетие.
Но рязкото падане на йената тази година до 24-годишно дъно, довело до скок в инфлацията, предизвикана от вноса, която сериозно заплашва както икономическия растеж на Япония, така и популярността на Кишида, даде нов тласък на кампанията.
В южнояпонската префектура Миязаки местното правителство предлага 5200 долара субсидии на фермери, които разработват нови селскостопански продукти за износ и създават нови съоръжения изключително за износ.
Недалеч в селската префектура Сага, сгушена между градовете Нагасаки и Фукуока, правителството изгражда нов завод за преработка на Уагю, за да се подготви за износ на "Сага бийф“ (Saga beef), водеща местна марка, за европейските пазари.
А в префектура Гунма, северно от Токио, около 40 малки фирми са започнали да изнасят селскостопански продукти от 2018 г. насам под егидата на Японската организация за външна търговия, полуправителствена структура за насърчаване на износа, която е предоставила експертен опит в развитието на марката, експортните цени и други експортно свързани операции.
Но експортно ориентираните фермери в Япония казват, че секторът ще се нуждае от повече инвестиции, за да увеличи производителността и да произвежда стоки с по-висока стойност, особено след като слабата йена се превърна в нож с две остриета, който също повишава разходите.
"Цената на торовете и транспортните материали се повишиха много", сподели Хидеюки Оцуки, 65-годишен производител на праскови в префектура Фукушима, северно от Токио, който изнася продукцията си за Тайланд, Сингапур, Индонезия и Хонконг. "Вярно е, че слабата йена помага на износа на храни. За да увеличим максимално положителното въздействие, трябва да добавим повече стойност към земеделските стоки и да увеличим производството, така че повече от нас да свързват двата края", заключи той.