Казахстан променя името на петрола, който изнася през руските морски пристанища, на Казахстанска експортна смес от суров петрол (Kazakhstan Export Blend Crude Oil - KEBCO), за да го разграничи от петрола с произход от Русия и да избегне рискове от санкции и евентуални проблеми с финансови операции, съобщи Ройтерс, цитирана от БТА.
"Поради скорошни значителни геополитически промени и за да се избегне негативният ефект от промените върху износа на казахстански петрол, осъществяван през руски пристанища", от юни 2022 г. се прилага новото наименование за експортния сорт казахстански петрол, пише местният производител на петрол "СНПС-Актобемунайгаз" (CNPC-Aktobemunaigaz), който транзитира своя петрол през руски пристанища, в отговор на въпрос на информационната агенция.
Четири независими източника от казахстанските петролни компании, участващи в транзита през руските морски пристанища, също потвърдиха преименуването на техните сортове, като добавиха, че промяната ще влезе в сила от понеделник за всички официални документи.
Според един от източниците казахстанското министерство на енергетиката ще поиска разрешение от правителството за официалното използване на новото наименование на класа.
От енергийното министерство отказаха коментар по въпроса.
Казахстан използва руските морски пристанища като транзитен маршрут за 20 на сто от своя износ на петрол, възлизащ на около 13,3 милиона тона през 2021 година. Въпреки това петролът с произход от Казахстан технически не попада под западните санкции. Търговци обаче твърдят, че казахстанските пратки са били многократно бъркани с руските.
Промяната на името е "необходима мярка, за да не бъде санкциониран нашият петрол, като името му ясно ще показва страната на произход в документите", каза търговец, участващ в транзита на петрол от Казахстан през руски пристанища.
Казахстанските сортовете суров петрол, изнасяни към момента носят наименованията: сорт КТК, Тенгриз, Карачаганак и Кумкол, според данни на Международната агенция по енергията (МАЕ).
Руският водещ сорт суров петрол Урал, който се изнася за пристанищата в западни страни, напоследък стана труден за продажба, особено при европейските купувачи, поради наложените санкции от страна на Запада и решенията за отказ от руска енергия на европейски компании.