Мустафа Коч имал 3 стента на сърцето и операция за намаляване на теглото

GettyImages/Gulliver
share

Мустафа Коч, турският милиардер, който почина днес от инфаркт в собствената си болница, кръстена на дядо му Вехби Коч, отдавна е имал проблеми със сърцето. През 2002 г. е претърпял операция, при която са му били поставени три стента. Запушените му артерии са били открити при преглед в САЩ. Неотдавна той е минал и през козметична операция за намаляване на теглото, пише Хюриет дейли, цитиран от "24 часа".

Роден е през 1960 г. Завършва лицея Alpinum Zuoz в Швейцария и университета Джордж Вашингтон в САЩ през 1984 г. Той поема поста президент на Коч холдинг като трето поколение Коч през 2003 г. от баща си Рахми Коч, който се пенсионира.

Бащата е още жив - днес президентът Реджеп Ердоган му изказа съболезнования. Мустафа вчера е гостувал на президента в резиденцията му. Днес сутринта той получи инфаркт, докато тренирал във фитнеса пред очите на треньора и бодигарда си. По-късно е трябвало да лети за Давос, където да говори за равенството между половете.

Под ръководството на Мустафа Коч бизнесът на фамилията търпи сериозен възход и се глобализира. Коч холдинг е единствената турска компания сред 500-те най-големи в света - влиза в класацията на "Форчън" 500 Global List. Според последните данни на Истанбулската индустриална камара 5 фирми на Коч са в списъка на най-големите турски компании.

Коч холдинг притежава турската петролна рафинерия Тюпраш, автомобилните производители Тофаш (партньорство с Фиат) и Форд Отосан (партньорство с Форд), производителя на битова техника Арчелик, компанията за търговия с бутилиран газ Айгаз, Yap? Kredi Bank, бензиностанциите Opet, военните заводи Отокар и др.

Историята на турския индустриално-финансов холдинг "Коч" е пример за успешния бизнес на една фамилия и превръщането й в могъщ съвременeн клан. През 2003 г. 72-годишният Рахми Коч, собственик и президент на конгломерата "Коч холдинг", чието лично състояние сп. "Форбс" оценява на 2.3 млрд. долара, предаде управлението на най-големия си син - Мустафа. Напълно в духа на традициите - в тържествено-емоционална обстановка в семейното имение край Босфора.

Всичко започва през 1917 г., когато 16-годишният Вехби Коч (баща на Рахми) открива малък магазин за хранителни стоки в Анкара. След Първата световна война и разпадането на Османската империя незначителното анадолско градче става столица и Коч решава да разшири бизнеса си, като се ориентира към строително-ремонтната дейност.

Първата му поръчка е за ремонт на покрива на сградата на турския парламент. Десет години по-късно американският автомобилостроител "Форд" избира "Коч" за свой агент и младият Рахми (който едва на 26 години вече е милионер) прозира възхода на едно от откритията в края на XIX век - автомобила.

В началото на 30-те "Коч" сключват споразумение с "Мобил ойл" за търсене на петрол в Турция. В годините на Втората световна война "Коч" временно спира основната си дейност, но реализира печалби от внос на чужди продукти.

През 1946 г. "Коч" и "Дженеръл илектрик" отриват първата фабрика за електрически крушки в Турция, през 1955 г. основава компанията "Арчелик" - първия турски производител на хладилни инсталации, перални и водни нагреватели, а няколко години по-късно - и първия завод за сглобяване на камиони.

60-те години са времето на сключването на редица джойнт венчъри - с "Унироял" за производство на гуми, със "Сименс" - за кабели, за електромотори и компресори - с "Дженеръл илектрик". Тогава се ражда и първият турски автомобил - "Анадол", лиценз на "Форд".

В началото на 80-те години хунтата налага ограничения на валутните плащания, което сериозно затруднява Коч. Скоро след като властите разрешават на чужди компании директния внос в страната, "Коч" заедно с "Америкън експрес" основава "Коч-Американ банк", която през 1992 г. става "Кочбанк".

В края на 80-те Вехби предава щафетата на Рахми и се оттегля на спокойствие. Основателят на клана умира през 1996 г. Синът му Рахми разраства автомобилостроителния бизнес, производството на електро- и домакински уреди, търговията с хранителни продукти и предприема енергична експанзия зад граница.

По данни на сп. "Икономист"в холдинга работят над 50 000 служители, а общият оборот е над 10 млрд. долара. "Форчън" нарежда "Коч" сред 500-те най-силни корпорации извън САЩ, сравнима с гиганти като "Найк" и "Колгейт-Палмолив".

По информация на Hoover's Company Profiles близо 30% от продажбите на конгломерата са от автомобилостроене - по лиценз на "Фиат" "Коч" произвежда автомобилите "Тофаш", камиони, автобуси, трактори и др., които изнася в Европа, Централна Азия и Близкия изток.

Собственост на холдинга е и производителят на домакинска техника "Беко", която се интересуваше от фалиралия германски концерн "Грундиг", но преговорите се провалиха в последния момент.

Конгломератът има и трайни ангажименти в енергетиката, финасово-застрахователното дело, туризма, търговията с хранителни продукти (познатите и у нас супермаркети "Рамстор") и др.

Роденият под знака на зодия Везни Рахми Коч има трима синове - Мустафа, Йомер и Али. Освен най-големия Мустафа, който наследи управлението, другите двама също участват в ръководните структури - Йомер е президент на КOC Energy Group, а най-младият Али управлява KOC Information Technologies Group и отговаря за развитието на новите дейности.

През 2004 година „Коч”, заедно с „Тюрк телеком” бяха сред тримата големи кандидати за приватизация на БТК, но правителството реши да продаде телекома на „Вива венчърс”. Холдингът навлезе у нас чрез бензиностанциите "Опет" и газовият търговец "Айгаз", но през 2008 г. се оттегли от България заради "объркания пазар".

Водещи новини

Още новини