Какво ще подпише папата с аятолаха на Ирак?

булфото /архив/
share

Има ли намерение папа Франциск да подпише „документ за човешкото братство“ с Великия аятолах Али ас Систани в Ирак? Анализ за novini.bg на арабиста проф. Владимир Чуков.

В неделя премиерът на Ирак Мустафа ал Каземи обсъди договореностите за посещението на папа Франциск в страната през следващия месец с посланика на Ватикана в Багдад. Това става в светлината на новината, че той има намерението да подпише „документ за човешкото братство“ с Великия аятолах Али ас Систани. Подобен документ той подписа преди около две години с шейха на Ал Азхар Ахмед Тайеб, по време на посещението му в Обединените арабски емирства /ОАЕ/. Ал Каземи отбеляза: „Посещението на папата ще допринесе за „консолидиране на стабилността и разпространение на духа на братство в Ирак и в целия регион“.
В изявлението се добавя, че усилията на папата "са добре познати по целия свят за намаляване на конфликтите, отдаване на приоритет на мъдростта и разума и 

поставяне на човешкото достойнство над политическите интереси, 

конфликтите и войните". В отговор посланикът на Ватикана в Ирак каза: „Той /папата-бел.авт./ е благодарен за усилията на иракското правителство да "улесни формалностите за историческото посещение на папа Франциск в Ирак". Основен момент в програмата на Светия отец е срещата с шиитския марджаа ат таклид, източник на религиозно нормотворчество, Великия аятолах Али ас Систани, в дома му в Наджаф. Срещата ще бъде уникална, тъй като е първата от рода си между духовния водач на католическите християни папа Франциск и ал Систани, който се възприема като духовния водач на шиитите в Ирак.
В същото време последният е един от видните теоретици на джа’а фаритската юриспруденция. Той е създател на алтернативна теория на уилаят ал факих, настойничеството на юриста-богослов, наложена от имам Хомейни в съседен Иран. Последният създава т.нар уилаят ал факих ал муткала, абсолютно настойничество на юриста-богослов, т.е. управленческа теория на теократичната държава. 

Теоретичното виждане на Великия аутолах Али ас Систени, 

който е в момента най-влиятелния иракски факих и последовател на аятолах Абу ал Касим ал Кхой представлява своеобразна реалистична, центристка тенденция между абсолютното настойничество на юриста-богослов на Хомейни, което е протегнало ръката на юриста в публичните дела и уилаят ал факих ал кхаса, частичното настойничество на ал Кхой. Аятолах Али ас Систани смята, че правомощията на юриста-богослов се реализират в светлината на три условия, а именно:
- Настойничеството се практикува в публичните дела, но задължително трябва да опази стабилен социален и обществен ред;
- Настойничеството трябва да се упражнява от справедлив юрист-богослов, чието управление е приемливо за всички хора;
- Юристът-богослов не може да принуди някой, който не го харесва, да му се подчини.

Аятолах ас Систани не споменава понятието "гражданска държава" 

в нито един от своите трактати, речи, статии или коментари. В същото време контекстът на неговите позиции и теории показва, че формата на шиитската държава във визията на школата на Наджаф се доближава до концепцията за гражданска държава. Последната се основава върху разбирането за гражданина, който не признава превъзходството на религията или религиозната институция, като същевременно признава разделението на властите, демокрацията и обществените свободи. Повече информация за видовете теории уилаят ал факих, /своеобразен шиитско-джа’фаритски конституционализъм/ настойничеството на юриста-богослов, ще има в предстоящата книга „Израел между евангелизма и джа’фаризма».
Делегация на нунциатурата посети иракската шиитска светиня - град Наджаф. Неговата хауза илмия, религиозна школа е вековен конкурент на религиозната школа в град Ком, Иран. Някои експерти обрисуват конкуренцията между двете религиозни школи като тази между Оксфорд и Кембридж. 

Целта на визитата е да се преговаря с кабинета 

на ас Систани относно подробностите за срещата между двамата духовни лидeри. Агенцията "Шафакна", която е близка до Наджаф, цитира посланика на Ирак във Ватикана Рахман ал Амири, който декларира, че би се радвал да се подпише „документ за човешкото братство“ между ас Систани и Светия отец. Според него това ще стимулира консолидидацията на отношенията на взаимно доверие между всички хора.“ Двете страни ще обсъдят, според ал Амири, "начини за междурелигиозен диалог", "въпроси за ограничаване на екстремизма, отхвърляне на омразата, разпространение на ценностите на толерантността и подкрепа на жителите на освободените /от ИДИЛ-бел.авт./ райони", и по-специално "жителите на провинция Неневия, Мосул и съседните градове." Иракски църковни източници добавиха: „Програмата на папата ще включва, освен шиитската светиня Наджаф и срещата с ас Систани, посещение на „къщата на пророка Авраам“ в провинция Ди Кар, която представлява символ на сближаване между трите авраамически религии, както ще има колективна молитва на един от стадионите в иракски Кюрдистан“. Такава имаше преди две години и в ОАЕ. Там се събраха около 200 000 християни от всички страни от региона на Персийския залив.
 

Водещи новини

Още новини