Обединен призив за връщане на милиони деца, които не ходят на училище - обратно в качествено обучение, бе отправен днес, по време на откриването на Регионална министерска конференция за образованието в Истанбул.
Призивът за действие "Равенство в образованието сега!", подкрепен от правителството на Турция и УНИЦЕФ, ще обедини 20 правителства от Централна и Източна Европа, и Централна Азия, за да бъдат приведени в действие мерките за реформа в образованието, така че всички деца, особено най-уязвимите, и изключените от обществото, да бъдат достигнати.
Целта е всяко дете да бъде в училище, всяко дете да учи от ранна възраст, всяко дете да учи добре и всяко дете да бъде подпомагано от една добре управлявана, и добре обезпечена образователна система.
"Трябва да се подчертае значението на качественото и адекватно образование за всички, за да се увеличат ползите от него, и да се премахнат неравенствата. Задължително трябва да се подобри качеството на образованието в региона, за да сме сигурни, че всяко дете завършва с основни умения и квалификации, необходими за живота през 21 век." каза министърът на образованието на Турция Наби Авчи по време на официалното откриване.
По данни на УНИЦЕФ около 2,5 милиона деца не получават основно образование в страните от Централна и Източна Европа и Централна Азия. От тях 1,6 милиона са в предучилищна възраст и не посещават училище поради сериозен недостиг на услуги и условия.
"Обществото утре, започва в училищата днес. Трябва да се възползваме от този момент, за да обединим усилията си и да сложим край на отпадането на децата от образователната система.", заяви Йока Брандт, зам.-изпълнителен директор на УНИЦЕФ и допълни: "С всички средства, които имаме на разположение - като иновативните партньорства, политики и технологии - ние можем смело да поемем ангажимента за повишаване достъпа до по-качествено образование за всички деца."
Дори когато децата са в училище, много от тях не придобиват знания и умения, нужни за успешното им развитие в техните общности и на пазара на труда. Около половината от всички 15 годишни ученици в региона не покриват основни стандарти по четене, природни науки и математика. Милиони младежи отпадат от училищната система, далеч преди да са завършили своето гимназиално обучение.
Сред най-потърпевшите от този процес са децата с увреждания, деца от различни етнически и лингвистични групи, децата идващи от бедни семейства, от отдалечени райони, от семейства на мигранти, както и децата, които са принудени да работят, за да изкарват прехраната си.
УНИЦЕФ застава твърдо зад мнението, че без постоянни усилия, има голяма опасност страните от региона да не успеят да постигнат ангажимента да осигурят пълно включване на всички деца в начално училище до 2015 година, като част от Целите на хилядолетието за развитие.
Участници в конференцията, която завършва в петък, 13-ти Декември, са министри, зам.-министри, както и високопоставени представители на министерствата на образованието, социалните политики, финансите, социалната защита, експерти в областта, депутати, представители на гражданското общество и представители на младежта.