Airbus може да бъде свален и без експлозиви

gettyimages
share

Днес в северната Новгородска област на Русия е насрочено погребението на една от пътничките на руския Airbus, катастрофирал миналата седмица в Египет. Роднини на 224-те загинали разпознаха вече над 50 тела, информира "Росийская газета".

Тази сутрин в Санкт Петербург се очаква трети самолет с останки на жертви, включително отделни части от тела. Съдебните медици работят на върха на своите възможности, без почивни дни, но не разкриват кога ще приключи всичко. Често се налага генетичен анализ, посочва вестникът. Специалисти полагат усилия да представят телата за разпознаване "в максимално приемливо състояние", но "процедурата е страшна. Това е шок", отбелязва официозът. По данни на петербургските здравни власти, само за един ден за близки на загиналите над 150 пъти са викани лекари; двама души са откарани в болници с "бърза помощ". Междувременно експерти продължават да търсят причините за катастрофата, посочва "Росийская газета".

Въз основа на записи египетски специалисти стигнаха до предварителен извод, че самолетът може да е паднал поради експлодирал двигател. Според руски експерти обаче версията не е твърде убедителна - конструкцията на мотора е такава, че сравнително малкото количество горивно-въздушна смес не може да причини мощен взрив, който да разруши самолетното тяло, пише "Комерсант". Ако данни от черната кутия наистина издават проблеми с двигателя, той по-скоро е бил разрушен, смятат специалистите. При т. нар. нелокализирано разрушаване на турбината от нея се отчупват перки, които излитат встрани с огромна скорост, режейки крилото и фюзелажа подобно на бензинов трион. Следва взривна разхерметизация и самолетът се разпада напълно. Пилотите нямат време да реагират, обясняват източниците на "Комерсант" липсата на регистрирани повиквания от екипажа до наземните служби.

Самолетът, разпаднал се над Синай, може да е бил умишлено унищожен и без взривно устройство, заявява източник от авиацията, цитиран от вестник "Московский комсомолец". До момента нищо не влиза в пряко противоречие с тази смела версия, изтъква изданието. "Не изключвам на самолета да е било монтирано нещо по-рано, нали е летял преди в няколко компании преди катастрофата, и в Египет също. С модерните технологии стига само да сложиш в схемата за управление на кормилните плоскости еди-какъв си датчик, който я включва при определен сигнал", твърди специалистът. Според него, в случая самолетът е бил принуден рязко да поеме прекалено стръмно нагоре, изгубил е стабилност, изпаднал е в свредел и се е разрушил.

Става дума за части от секундата и "напълно обяснимо" пилотите не са сварили да реагират, коментира за вестника Олег Приходко, вицепрезидент на руския синдикат на летателния състав. "Еърбъс 321" е един от най-добрите самолети, "много надеждна и практична машина", уверява той и добавя "Наричам ги компютър с крилца". "Практиката сочи, че всички инциденти с тези самолети са причинявани от неща, несвързани с експлоатацията", добавя руският летец.

Във връзка с катастрофата в Египет ресорната комисия в Държавната дума прикани руското Министерство на транспорта да се отчете за взетите мерки за сигурност на полетите, пише "Известия". Федералната агенция по въздушния транспорт "Росавиация" бе подготвила предложения за подобрения в системата още през 2011 г., но всички те си останаха на хартия, изтъква всекидневникът.

Водещи новини

Още новини