Трима на всеки четири наследници на починали автори на музика се възползват от имуществените авторски права на своите близки. Това показа справка на сдружението за колективно управление на права „Музикаутор” за "Монитор".
От всички 2984-ма български членове на организацията 300 са починали. Това означава, че ако средно всеки от тях има по един наследник, 225 души са изявили желание да унаследят правото да събират отчисления от използването на произведенията, създадени от техните роднини приживе.
„Когато наследниците са повече на брой, те могат да упълномощят писмено един от тях да ги представлява пред сдружението, като отчисленията се разпределят между тях, съгласно закона. „Музикаутор” пази непотърсените пари на вече починалите автори до момента, в който техните наследници не се появят в дружеството“, обясняват от организацията.
Освен имуществените права (да получават възнаграждение при всяко използване на произведението), близките на починали композитори, текстописци и аранжори наследяват и правото да определят дали и при какви условия същите творби могат да бъдат ползвани в телевизионни сериали, филми и/или рекламни спотове. Това обаче се случва не през организациите за колективно управление на права (като „Музикаутор” и „Профон”), а чрез лично договаряне на времетраенето и сумите, за които могат да бъдат използвани въпросните произведения. Всички тези права важат в срок от 70 години, считано от 1 януари след годината на смъртта на автора.
Така например за включването на култовата песен „Тече, всичко тече“ от популярния филм "Васко да Гама от село Рупча" в рекламата на оборотна фармацевтична компания, се изисква зелена светлина, както от автора на текста Миряна Башева, така и от наследниците на покойния вече композитор Симеон Пиронков.