В ЦЕРН работят няколко групи български учени, разказа за БТА доц. д-р Румяна Хаджийска от Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН, която е и представител на България в Международната група за популяризиране на физиката на елементарните частици (IPPOG).
Единият екип е от Софийския университет, поясни тя. Неговите членове са ангажирани с изследванията на т.нар. красива физика или с процесите, в които участват B-кварки (красиви кварки). Другата група учени, в която е и доц.д-р Хаджийска, е от Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика. Този екип участва в експеримента CMS на ЦЕРН, като изследва и търси хипотетични частици, наричани векторноподобни кварки. Те са свързани с физиката на Х бозона (по-популярен като Божията частица) и търсенето на кандидати за тъмна материя, обясни Хаджийска. Тя подчерта, че тъмната материя не бива да се бърка с антиматерията. За втората учените са наясно какво представлява и как може да се използва.
За тъмната материя знаем, че съществува, но не знаем как взаимодейства, посочи Хаджийска.
Тя уточни, че този тип материя е станала известна от наблюденията на астрономите. Учените "усещат", че някъде в космоса има обект и то масивен, но проблемът е, че не са наясно какъв е и как си взаимодейства с останалите. За нас отговорите на тези въпроси са "тъмни" и затова наричаме така материята, обясни Хаджийска. И уточни, че поради тази причина всяко търсене на частици извън Стандартния модел на елементарните частици е търсене на кандидати за тъмна материя. Освен тъмна материя, се знае, че във Вселената има и тъмна енергия, допълни Хаджийска. Учените вече са наясно, че Вселената се разширява, но отговор на въпроса защо става така няма. Не е ясен произходът на силата, на енергията, която предизвиква това разширяване. За съжаление, човечеството все още познава около 5 процента от познатата ни Вселена, останалото е тъмна материя и тъмна енергия, обясни Хаджийска.
Във Варна днес тя води майсторски клас за ученици, в който се включиха младежи от крайморския град, Русе, Добрич и Дулово. Домакин на събитието бе Народната астрономическа обсерватория с планетаруим. Младежите работят с данни от експеримента CMS на ЦЕРН. В края на майсторския клас те ще споделят получените от тях резултати чрез видеоконференция с учени от Европейската организация за ядрени изследвания и с участниците в аналогични майсторски класове в Риека, Никозия, Сао Пауло и Париж. Учениците работят с реални данни от експеримента CMS, уточни Хаджийска. Те ще проучват с информация от протонни сблъсъци и ще "търсят" елементарни частици. Младежите ще разберат включително как се откриват нови частици. Освен Х бозон, Z бозон, ще видят и как се раждат W бозони.
Всички тези частици ни помагат да си обясним света, в който живеем, коментира още Хаджийска.
Тя припомни, че преди стотина години е открит електронът. Тогава хората също са се питали каква е ползата, защото откритието е било на фундаментално и опознавателно ниво, посочи Хаджийска. И допълни, че след това човечеството си е обяснило електромагнитното взаимодействие, благодарение на което се стига до появата на електричеството, развитието на комуникациите и т.н. Това взаимодействие винаги си е било в природата, въпросът е, че хората е трябвало да научим законите, по които работи, разясни Хаджийска и изрази убедеността си, че след време човекът ще има "полза" и от бозоните, стига да успее да ги изучи.
Тя коментира още, че една от задачите на IPPOG - организация, обединяваща учени от цял свят, които се занимават с физика на високите енергии и елементарните частици, е точно да разказва за науката на достъпен и интересен език на широката общественост и най-вече на учениците. Ежегодно организацията провежда различни инициативи, но най-голяма енергия се влага в международните майсторски класове, обясни Хаджийска. По думите й идеята е, че когато на младите хора се обясни на достъпно ниво, за тях физиката става интересна, а не страшна. Да, това са сложни неща и изискват влагане на енергия, но усилията стават доброволни и градивни, ако човекът не е засипан с неясни обяснения и формули, обобщи ученият.