"Маргарита" и "Мартини" може би все още са предпочитаните питиета за много хора, но един друг коктейл - "Шприц" (Spritz), набра голяма популярност през последните месеци.
Този освежаващ коктейл се приготвя от пенливо вино "Просеко", от ликьор (обикновено италиански), като "Кампари" (Campari) или "Аперол" (Aperol), както и от газирана вода.
"Шприц" завладява САЩ
"Шприц" става все по-популярен отвъд Атлантика. През тази година той се нарежда сред 10-те най-поръчвани коктейли в баровете в САЩ, според компанията за пазарни проучвания Ен Ай Кю (NIQ), известна по-рано като "Нилсен Ай Кю" (NielsenIQ).
"Шприц" вече не се възприема само като "лятно питие", посочва Си Ен Ен.
"Барманите обичат да експериментират, когато правят "Шприц", а вместо "Кампари" или "Аперол" използват други ликьори, с различни вкусове, благодарение на което този коктейл се превръща в хит и вече е популярен през цялата година, (а не само през лятото - бел. ред.)", се посочва в доклад на агенция "Юнион" (Union), която анализира бизнеса на баровете в САЩ.
"Това е една изключително силна година за коктейла "Шприц". Клиентите го поръчват през всички сезони, като неговата популярност достигна своя пик в средата на лятото", отбелязва "Юнион".
Продажбите на "Шприц" през тази година са започнали да се увеличават с месец по-рано от обикновено - през април, а не както предходните години през май. Дори през януари - месецът, през който поръчките на този коктейл са най-слаби, продажбите му са се увеличили повече от два пъти в сравнение с януари 2022 г., сочат данните от проучването на агенцията.
"Този коктейл е с ниско съдържание на алкохол, лесно се пие на големи глътки, което е забавно за показване в социалните мрежи "ТикТок" (TikTok) и "Инстаграм" (Instagram) ", посочва Ен Ай Кю.
Продажбите на "Шприц" започнаха да нарастват, след като във втория сезон на сериала "Белият лотос" (The White Lotus) този коктейл беше любим за мнозина от героите във филма, което му предаде "културна идентичност", отбелязват експерти от "Юнион".
Възходът на "Аперол" и "Кампари"
Компанията "Кампари груп" (Gruppo Campari), която произвежда и "Аперол", наскоро обяви в свой финансов отчет, че продажбите й в САЩ са се повишили с 9,1 на сто през първите 9 месеца на 2023 г. Двата италиански ликьора - "Кампари" и "Аперол", продължават да се продават най-добре сред марките алкохол, които групата притежава.
"Все повече американци, както и потребители от други страни в целия свят, са привлечени от "ритуала", свързан с пийването на аперитив. Той означава да отделите време за себе си, да забавите темпото и да се насладите на компанията на ваши приятели", посочва пред Си Ен Ен Андреа Сенгара, директор на маркетинговия отдел на подразделението на "Кампари груп" в САЩ.
"Забелязахме, че вкусовете на потребителите започват да се променят. Те все повече се насочват от сладките (напитки - бел. ред.) към тези с тръпчив и леко горчив вкус", отбелязва Сенгара.
Това явно стимулира продажбите зад Океана на италианските ликьори, предлагани от "Кампари". Доставките на "Аперол" растат - от само 9000 кашона през 2010 г. до 390 000 през миналата година, сочат данни, предоставени от компанията.
Що се отнася до "Кампари", през 2022 г. в САЩ са доставени 227 000 кашона с тази нискоалкохолна напитка, или над два пъти повече в сравнение с 2015 г.
Историята на "Шприц"
Коктейлът "Шприц" е създаден в средата на 19 век по времето на Австро-Унгарската империя. Смята се, че за някои австрийци по това време италианското вино е било твърде тежко на вкус. Поради това те искали кръчмарите да им "пръснат" (spritzen) малко газирана вода във виното, за да го разредят. Това се превърнало в първата рецепта за коктейла "Шприц". По-късно към него добавили и битери.
Сладкият, леко горчив на вкус, оранжев "Аперол" е създаден през 1919 г. в италианския град Падуа. През 1920 г. той е последван от яркочервения горчив дижестив "Селект", чийто първи ценители са от района на Венеция - Кастело. При създаването на тези ликьори са използвани и различни настойки от билки и корени.
Италианският аперитив "Кампари" отдавна е ключова съставка на коктейлите "Негрони" (Negroni), но напоследък добива все по-голяма популярност и в напитките "Шприц", отбелязва Асошиейтед прес.
Руди Караро, който е глобален посланик на марката "Селект", отбелязва, че Венеция дълги векове е била център на търговията с подправки в Италия.
"Поради това за тях е било лесно да си набавят и настойки от билки и корени от целия свят, за да създадат една перфектна рецепта за тези напитки, която и до ден днешен не е променяна", разкрива Караро.
През 50-те години на миналия век започнали да използват тези италиански ликьори при приготвянето на коктейли и са ги добавили към напитката "Шприц", въпреки че в началото "само са капвали по малко от тях", разказва експертът.
"През 70-те години все по-често започват да правят коктейлите с "Просеко" вместо с бяло вино и така съвременният "Шприц" се превръща в пенлива напитка, която все повече привлича младите хора", отбелязва Караро.
Но чак в началото на този век коктейлът "Шприц" се превръща от популярен предимно в района на Венеция аперитив в световен феномен.