Трабанти се събраха във Велико Търново (галерия)

Булфото
share

Национален фестивал на трабантите събра любителите на картонените возила във Велико Търново. Той се организира за трети път в навечерието на празника на града - 22 март.

Във феста участват над 40 трабанта от страната ни и Румъния. Той е организиран от от великотърновския клуб на притежателите на колите, чието производство в бившата ГДР е започнало преди 55 години и спряло през 90-те години на миналия век.

Трабант с водородна клетка към двигателя представиха на ‘’Трабант фест’' във Велико Търново. Тома Атанасов от Бургас е сложил водородна клетка към двигателя, като това сваля разхода му на гориво с около 30%. Освен икономията на гориво, се намаляват и вредните емисии.

Системата е разработена от българин и е намерила приложение в САЩ. Подобна практика за монтиране на водородна клетка е широко разпространена при товарните автомобили в Европа, а такава система струва около 600 лв. Освен двигателя с водородна клетка, Тома притежава и електрически двигател. Трабантаджията обясни, че с този двигател автомобилът му става изключително икономичен, като изминава 100 км. за стотинки.

На феста присъства и собственикът на най-стария трабант в България - Кольо Тончев. Колата е произведена през май 1963 година. Той е притежател над 5 такива ретро автомобила.

Сред присъстващите бяха и семейство Добрин и Пепа Цаневи от Русе. След пенсионирането си, мъжът се занимава с ремонт на стари автомобили, затова поддръжката на трабанта не представлява трудност за него. Пепа Цанева е участвала с трабант в осмомартенско дамско рали в Русе и Гюргево и е станала първа в класа си до 1600 куб. см. Трабантът е много добър автомобил за градски условия и лесно се намира място за паркиране, каза тя.

Филип Ганчев от Горна Оряховица също е участник в инициативата. Той е притежател на трабант, произведен през 1988 година. Филип е закупил автомобила преди три години за 500 лв., като до момента е вложил в него 3500 лв. само за части. ‘’Под 5000 лв. няма да го дам, ако изобщо реша да се разделя с него’’, коментира той. Филип не е сменял оригиналния двигател на трабанта, сложил е спирачни дискове на предните колела, както и лети джанти. Инвестирал е и в промяната на интериора.

Трабантът е много лек за техническо поддържане, според Христо Узунов от Велико Търново, който също е участник във феста. По думите му - това е автомобил за криза. Той се обзаложи, че колата му не харчи повече от 4 - 4,5 л гориво на 100 км. Благодарение на този автомобил, той се е запознал със съпругата си. Христо Узунов има трабант от 1994 г., като това му е четвъртия такъв. Той определи трабанта като ‘’мотор с каска за четири човека’’.

Повечето от трабантаджиите казаха, че притежават и други автомобили освен социалистическия.

Водещи новини

Още новини