Първите птици са имали четири криле, заявиха китайски палеонтолози. Заключенията им са базирани върху изследване на 11 много добре съхранени фосила от птичи видове на над 100 милиона години, предаде БТА.
Малкият брой подобни фосили, намерени досега, не позволяваше да се установи със сигурност дали тези далечни прародители на птиците са имали пера на задните си крака. Новите фосили предоставят данни, които могат да хвърлят светлина върху еволюцията на перата, заяви един от ръководителите на изследването Син Сюй от Китайската академия на науките.
Фосилите са от пет вида ранни птици, чиито размери са били по-малки от тези на пуйка. Изложени са в Природонаучния музей в Шандун Тянюй.
Новите 11 фосила запълват празнини в началото на еволюцията на птиците, поясни експертът от Канзаския университет Дейвид Александър, който не е взел участие в изследването. Според него почти всички палеонтолози са на мнение, че птиците произхождат от динозаври с пера.
Първият фосил от онова, което е смятано за общ прародител на днешните птици - живелия преди 150 милиона години Археоптерикс, бе открит през 1861 г. Животното е напомняло кръстоска между птица и динозавър с пера на задните си крака.
Новооткритите 11 фосила датират отпреди 100-150 милиона години - период, когато група динозаври с пера са еволюирали и са се превърнали в птици, отбелязаха авторите на изследването.
Фосилите разкриват, че краката с пера не са били рядкост в еволюцията, довела до появата на птиците. Новите фосили не оставят никакво съмнение - четирите криле са били често срещани у тези древни птици, които впоследствие еволюирали и съхранили само две криле, отбеляза Александър.
Въпросните морфологични особености съществували у първите птици, преди постепенно да изчезнат, докато краката им били ползвани за ходене и улавяне на плячка.
Новото изследване обаче не отговаря на въпроса как двете задни криле са били използвани за летене. Според Син Сюй те позволявали по-дълго реене във въздуха и осигурявали по-голяма маневреност. Санкар Чатърджи от Тексаския технически университет пък смята, че задните криле гарантирали по-голяма сигурност при летенето във въздуха, но затруднявали маневрирането по време на полет.