Съюзът на артистите в България (САБ) обяви номинациите за театралните награди Икар. По традиция най-престижните отличия в областта на сценичните изкуства се присъждат от 1974 година в Световния ден на театъра – 27 март, и през 2024 г. празнуват своя 50-годипен юбилей.
Актрисата Мария Каварджикова получава „Икар“ за изключителен принос към българския театър. Статуетката ще й бъде връчена на церемония в Деня на театъра - 27 март.
Награда за цирково изкуство, излъчена от Гилдията на цирковите артисти, се присъжда на трио „Балкански“ (Тициано, Мари и Натали) за номера им ,,Летни кънки“. Призът за значим принос в развитието на българското куклено изкуство е за проф. Васил Рокоманов, а за преподавателска дейност – на доц. д-р Биляна Томова.
Сценографът и костюмограф Вечеслав Парапанов получава „Икар“ за чест и достойнство. „Икар“ за вариететно изкуство получават артисти „Валермо” – Валери Моцев и Светлана Стефанова, за постиженията им в областта на вариететното изкуство. За атракционно и сценично изкуство статуетка получава и трупата „Палячи“ за огнено-светлинния спектакъл „Пирокинезис”.
Ето и всичи номинации:
За водеща мъжка роля са номинирани Георги Гоцин за Марк в „Арт“ от Ясмина Реза (Младежки театър), Захари Бахаров за Той в „Това не го казвай!“ от Саломе Льолуш (реж. Явор Гърдев, „База Х“, кино „Люмиер“) и Пенко Господинов за Иполит Матвеевич Воробянинов в „Седемте стола“ по Иля Илф и Евгений Петров (реж. Дамян Тенев, Драматичен театър – Ловеч).
За водеща женска роля са номинирани Весела Бабинова за Анджела в „Пистолет в торнадо“ от Лорън Гъндърсън (реж. Васил Дуев-Тайг, „Театро отсам канала“), Елеонора Иванова за Двори в „Игри в задния двор“ от Една Мазия (реж. Николай Поляков, театър „София“) и Мартина Троанска за моноспектакъла „Издишване“ от Тед Чанг (реж. Стоян Радев, „Театър 199“).
За поддържаща мъжка роля са номинирани Вълчо Янев за дядото във „Всичките наши тела“ по Георги Господинов (реж. Мартин Киселов, Драматичен театър „Невена Коканова“ – Ямбол), Ненчо Костов за Сергей в „Петрови в грипа и около него“ по Алексей Салников (реж. Боян Крачолов, Народен театър) и Свежен Младенов за Фьодор Кулигин в „Три сестри“ от Антон Чехов (реж. Стилиян Петров, театър „Възраждане“).
За поддържаща женска роля са номинирани Албена Павлова за сестра Соледад Кауел в „Светици и перверзници“ от Хосе Варлета (реж. Николай Младенов, Сатиричен театър), Александра Василева за библиотекарката, медицинската сестра и Персефона в „Петрови в грипа и около него“ по Алексей Салников (реж. Боян Крачолов, Народен театър) и Ана Вълчанова за сестра Урсури Сорионе в „Светици и перверзници“.
За дебют са номинирани Владислав Стоименов – за режисурата на „Арт“ от Ясмина Реза (Младежки театър), Димитър Ангелов за Шарлоте фон Малсдорф в „Докато смъртта ме раздели“ от Дъг Райт (реж. Надя Панчева, Spam Studios, сцена „Дерида“), Калоян Желев – за Кристофър в „Странна случка с куче през нощта“ по романа на Марк Хадън (реж. Боян Иванов, драматичен театър „Сава Огнянов“– Русе), Кремена Деянова за момиченцето в „Хага“ (реж. Галин Стоев, Народен театър) и Теодор Ненов за Грегор Замза в „Преображението“ (драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
За режисура САБ номинира Боян Крачолов за „Петрови в грипа и около него“, Галин Стоев за „Хага“ и Мартин Киселов за „Всичките наши тела“.
За сценография са номинирани Борис Далчев (сценография) и Кънчо Касабов (костюми) – за „Хага“, Ванина Цандева (сценография и костюми), Тодор Тодоров (видеомапинг) – за „Странна случка с куче през нощта“, и Никола Налбантов за „Метаморфози“ по Овидий (Драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград).
За майсторско техническо осъществяване са номинирани „Метаморфози“ по Овидий (Драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград), „Петрови в грипа и около него“ (Народен театър) и „Тартюф“ (Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ – Плевен).
За авторска музика са номинирани Калин Николов за „Всичките наши тела“, Милен Апостолов за „Преображението“ и Христо Намлиев за „Странна случка с куче през нощта“. За драматургичен текст са номинирани „Боже Мой“ от Теа Денолюбова, „Ботушът“ от Лило Петров и „Кулата“ от Борис Кръстев.
За критически текст са номинирани „Българският театър 1945-1989“ (сборник студии, автори Румяна Николова, Ани Топалджикова, Ромео Попилиев, Камелия Николова, Николай Йорданов, Албена Тагарева, Петър Денчев, Зорница Каменова, изд. фондация „Хомо луденс“, 2023), „Употреба и функция на пространството в театралния спектакъл (от 1968 година до наши дни)“ от Петър Денчев (изд. „Жанет 45“, 2023) и „Светът като воля за песен или модернизмът на Петко Ю. Тодоров“ от Ромео Попилиев (изд. „Знаци“, 2023).
За постижение в кукленото изкуство номинациите са за Елица Петкова (за режисурата на „Тайната на Ленхен“ по Михаел Енде, Държавен куклен театър – Стара Загора), Наталия Гочева (за сценографиите на „Ясен и Омая“ от Петя Миладинова, реж. Ивайло Марков, Държавен куклен театър – Русе, „Пепеляшка“ по Шарл Перо, постановка – Боньо Лунгов, режисура и хореография – Константин Каракостов, Столичен куклен театър, „Студеното сърце“ по Вилхелм Хауф, реж. Тодор Вълов, Общински куклен театър – Благоевград) и Христина Стоянова (за ролите на Халата и „Омая 2“ в „Ясен и Омая“).
За куклен спектакъл номинациите са за „Пепеляшка“ по Шарл Перо (постановка на Боньо Лунгов, режисура и хореография – Константин Каракостов, Столичен куклен театър), „Тайната на Ленхен“ по Михаел Енде (драматизация и режисура – Елица Петкова, Държавен куклен театър – Стара Загора) и „Ясен и Омая“.
За съвременен танц и пърформанс са номинирани Александар Георгиев, Дарио Баррето Дамас, Жана Пенчева за DragON forever в „Топлоцентрала“, Ива Свещарова и Вили Прагер за „Еуфория на болестта“ в „Топлоцентрала“ и Галина Борисова в партньорство с Теодора Попова – за „Есмералда и Раймонда“ в „Топлоцентрала“.
За дублаж са номинирани Елисавета Господинова за Мари Шмид в ,,Агент 355“, Милица Гладнишка за Урсула В ,,Малката русалка“ и Яница Маслинкова за Рючхан в ,,Три сестри“ – при жените, и Александър Митрев за Торфин в ,,Духове“, Васил Бинев за Казъм в ,,Златно момче“, Георги Георгиев-Гого за Майкъл Корлеоне в ,,Кръстникът“ и Камен Асенов за Уонка в ,,Уонка“ – при мъжете.