Предпремиерата на Stabat Mater е изпълнена на 1 януари 1929 г. във Варшавската филхармония. Творбата е обявена от мнозина критици за най-великото дело на Шимановски. Самият композитор определя Stabat Mater като творба, концентриран израз на цялото му творчество, а последната й част като най-прекрасната музика, която някога е писал. Невероятното съчетание на архаични елементи (препратки към полската старинна музика), фолклорни моменти, простота на музиката и вълнуващ текст дават невероятен ефект. Първоначално творбата била замислена като реквием и това намира отражение в скръбното звучене на музиката.
"В творчеството на Шимановски Stabat Mater заема важно и особено място поради голямото майсторство, проявено в прецизния подбор на изразни средства. Невероятната емоционална сила на музиката се проявява тук без помощта на пищна жестикулация, ефектна звукова опаковка и натрупване на изискани акорди. Дълбокото, разтърсващо чувство търси изход – с помощта на простотата – на мелодията, хармонията, фактурата, ритмичния пулс – и концентрация. (Тадеуш Желински, "Шимановски. Лирика и екстаз")
Тадеуш Стругала е дългогодишен главен и художествен директор на Вроцлавската филхармония, генерален музикален директор на Президентския оркестър в Анкара, зам.-художествен директор и постоянен диригент на Националната филхармония във Варшава. Дирижирал е над 120 оркестъра, под негово ръководство са пяли всички най-изтъкнати полски солисти и са свирили такива забележителни чуждестранни изпълнители като Марта Аргерих, Юрий Башмет, Ида Хендел и др. Той е високо ценен от критиката за изключителни интерпретации на творби от епохата на виенския класицизъм и романтизма, както и на съвременни композиции.
Ева Марчинец (алт) е завършила с отличие Музикалната академия в Гданск. Усъвършенства музикалните и изпълнителските си умения в редица майсторски класове. Участав в престижни вокални конкурси (IVC `s-Hertogenbosch ( финалистка ), ARD München (финалистка ) и музикални фестивали. Тя работи с редица престижни оркестри (Berliner Philharmonie, Palais des Beaux-Arts, Filarmonica della Scala) и известни диригенти (Maрк Албрехт, Франс Брюген), като представя големи форми на сакрална музика в Полша и чужбина. Притежава записи за Полското радио и на CD.
Moника Мих (сопран) е възпитaничка на варшавската Музикална академия. В репертоара си има многобройни песни и арии от Хендел до Пучини, от полски композитори, както и богат набор от оратории и канати. Участвала е в много музикални фестивали в Полша, в спектакли в чужбина (Kиев – „Ça ira” на Роджър Уотърс (2007) – световна предпремиера; Германия, Бамберг – „Aврора” на E.T.A. Хофман (2008) и мн.други). От 2004 г. е солистка на Театър Велки в Познан. Работи с Националната опера във Варшава.
Адам Крушевски (баритон) - възпитаник на Музикалната академия във Варшава. Лауреат на редица международни вокални конкурси. Бил е солист на Wiener Kammeroper, пял е с BBC Scottish Symphony Orchestra. През 1992 г. пее на една сцена с Пласидо Доминго в Забже. От 1993 г. работи с Националната опера. През 2004 г. неговото изпълнение на партията на Яго в Отело на Верди му носи престижната награда на името на големия полски баритон Анджей Хиолски. Има записи за Полското радио.
Тържествен концерт “Диалог, състрадание, любов”
- 12.06.2012 | 10:05
- 1360