Нямам отговор какво точно се е случило. Аз имам въпроси, на които към момента няма отговор. Първият от тях е какъв е произходът на тези работи, откъде идват и то в такова количество. На този въпрос отговор досега няма. Не е ясно и как и защо специалисти в тази област са се предоверили. Това коментира пред Нова телевизия изкуствоведът доц. Ружа Маринска относно бурните реакции около изложбата "Модернизъм и авангард. Българската перспектива" в столичната галерия "Структура".
Галерия "Структура" обяви, че изложбата "Модернизъм и авангард. Българската перспектива" представя почти 100 неизвестни творби на български автори със значителен принос в историята на изкуството между двете световни войни. Те са събирани през последните пет години от колекционера Николай Неделчев. Познавачи и изкуствоведи обаче твърдят, че голяма част от платната не са автентични. Една от картините, например, за която се твърди, че е подписана от Сирак Скитник, се оказва илюстрация към издание на книгата "Кама Сутра" от 2012 г. Притежателят на картините и екипът на галерията обявиха, че са жертва на измама от страна на недобросъвестни продавачи, но и ще сезират прокуратурата.
Да попаднат 100 картини и те да бъдат изведени като претенция за пренаписване на българското изобразително изкуство през първата половина на 20-ти век, е наистина нещо, което взривява публиката, коментира председателят на Съюза на колекционерите в България проф. Валери Стефанов.
Според него провалите са няколко. Когато отиваш да купуваш произведение на изкуството, е нормално или да притежаваш компетентност или да се позовеш на компетентни хора. Вторият провал е, че когато подготвяш мащабна изложба също трябва да се позовеш на експерти. Третият провал е че я представяш пред публика, която би трябвало да е следваща по въпросите на изкуството, коментира още Стефанов.
Казусът с изложбата с фалшификати продължава да се заплита. Пред Нова телевизия собственикът на платната обясни, че е бил сигурен, че притежава творба на Сирак Скитник, а не копие от корица на Кама Сутра. Това, заедно с още поне 10 произведения в експозицията се оказаха фалшификати и бяха свалени от галерията.
Аз съм страстен колекционер. Това е нещото, на които разчитат всички измамници. Картините изглеждаха абсолютно автентично – бяха подписани с много близки до истината подписи на авторите, имаше и печати на две издателства. Смятах, че това са сигнали за автентичност, коментира собственикът на колекцията Николай Неделчев.
По думите му в България няма средства, с които могат да бъдат проверени подобни картини. Някой е искал да ме дискредитира. Надявам се прокуратурата и разследващите органи да стигнат до края, каза още Неделчев.
Не можем да говорим за прецедент, знаете че това не е прецедент. Преди месец имаше множество репортажи за картините на Майстора. Знаете преди това още колко репортажи има за откраднати картини на Никола Танев, Илия Петров, Ставри Калинов и други, коментира Вежди Рашидов, председател на Комисията по културата и медиите в Народното събрание.
Проблемът не е дали случаят е прецедент или не. Проблемът е,че това се случва спокойно и безнаказано. И продължава да се случва, защото никъде никой не наказва никого и законът не се изпълнява, каза още той.
Тук не става въпрос за някаква картинка или за единичен случай. Става въпрос за срив на пазара на изкуството. В една държава, която няма средства да развива културата си. В една държава, в която са ударени и колекционерите със страх от ментета, бълваме по 80 дипломирани творци в Академията. Това е професия, кой ще ги изхрани тези хора, коментира Рашидов.