Театърът е създаден не само да забавлява, той преди всичко трябва да променя хората, да ги събужда. Театърът трябва да събужда в нас човечността, състраданието към останалите - това е по-важната му роля и цел. Защото в България ние имаме голяма нужда да бъдем събудени, тъй като сме заспали дълбок сън, но не си го признаваме. Това коментира директорът на Драматичния театър във Видин Ирина Флорова-Капелова по повод премиерата на постановката "Нощта на Хелвер" на видинска сцена, информира БТА.
Режисьор на постановката е Димитър Игнатов. Автор на пиесата е Ингмар Вилкист. Първите три премиерни спектакъла са вече факт, отбеляза Ирина Флорова-Капелова. Тя допълни, че много дълго с режисьора Димитър Игнатов са обсъждали различни пиеси и когато попаднали на "Нощта на Хелвер", тя им се сторила много интересна. "Постановката е на полския автор Ингмар Вилкист и когато се поразровихме, се оказа, че това заглавие се играе много - може би има над 1000 постановки в цял свят", уточни Капелова. Тя посочи, че и като драматургия пиесата е много добра.
"Това е спектакъл-мисия, който обхваща може би най-значимата тема - темата за различния. За това как нашето общество не приема различните хора, отхвърля ги. Ние предпочитаме да си затваряме очите за тях, различните, да ги затваряме далеч от нас, защото те не приличат на нас, ние не ги разбираме и не можем да общуваме с тях. Това в никакъв случай не е просто едно обичайно представление за забавление ", сподели Капелова за постановката "Нощта на Хелвер".
Директорът на Драматичния театър във Видин разказа, че когато са стартирали репетициите на пиесата, режисьорът започнал с думите: "Знаете ли под какъв девиз преминава фестивалът в Авиньон тази година? Това е темата за различния". Така всъщност екипът на Видинския театър, без нарочно да търси този ефект, е напипал точно темата и актуалността, а това е наистина много важно, смята Капелова.
"Пиесата е доста тежка, но аз смятам, че има дълбок смисъл в това тя да се направи и то да се направи точно по този начин. Благодарна съм на режисьора Димитър Игнатов и на моя млад колега Кирил Кирилов, с когото играем само двамата в постановката. И двамата работят прекрасно, големи професионалисти са. Беше ми доста трудно, защото самият спектакъл е труден, но двамата много ми помогнаха и смятам, че като театрален резултат постигнахме много", уточни Капелова.
Спектакълът, който още с премиерното си представление пожъна успех, освен актуален като тема и послания, е и различен като начин на включване на публиката в самото действие. Пиесата е камерна, а публика се намира на самата сцена, като местата за зрители са ограничени - около 40. Капелова е убедена, че това е правилният начин на поднасяне на този текст, защото според нея, седейки долу в салона като за редови спектакъл, няма как публиката да усети енергията и интимността, която се излъчва.
"Много съм впечатлена от Кирил Кирилов, той показва много сериозно актьорско присъствие. Не е достатъчно само да имаш талант, трябва и много активна работа, а той доказа, че има волята, да покаже една вълнуваща роля", отбеляза директорът на Видинския театър.
Ирина Флорова-Капелова каза, че сред въпросите, които най-често й задават, са защо е избрала точно това заглавие, защо след като повечето театри, вкопчени в оцеляването си, предпочитат да правят комедии, видинският се заема със сериозна драматургия. На тези въпроси директорът на Видинския театър отговаря: "Да, разбира се, трябва да има и комедии, трябва да има и забавление, но то не е основното, трябва да има всякакъв вид спектакли. Публиката трябва да се възпитава. Не можеш да й поднасяш едно и също нещо и да очакваш зрителят да започне да възпитава в себе си някакви ценности, да започне да разбира театъра по друг начин. Преди всичко театърът трябва да променя хората, да ги събужда, да събужда човечността и състраданието, смята директорът на Драматичния театър във Видин Ирина Флорова-Капелова.