Пилотите от разбилия се самолет край "Граф Игнатиево" са изпълнявали изключително сложна фигура

share

По 60 часа нальот са имали двамата загинали пилоти Венцислав Дункин и Петко Димитров, съобщи служебният военен министър. Според Атанас Запрянов това е достатъчно за подготовката им. Данните от черната кутия на разбилия се в "Граф Игнатиево" "L-39 Албатрос" вече са предадени, както на прокуратурата и следствието, така и на инспекторите в министерството на отбраната, които разследват катастрофата.Запрянов заяви, че след като станат ясни резултатите, твърдо ще има административни и кадрови мерки.

В Чехия са успели да свалят всички данни от т.н. "черна кутия" на катастрофиралия "L-39 Албатрос" и няма загубена информация от фаталния полет, в който живота си загубиха пилотите Венцислав Дункин и Петко Димитров.

"Черната кутия" е състоянието на самолета, връзката между пилота и наземния контрол, ръководителите на полета. Прокуратурата обаче проверява много повече елементи, така че не само "Черната кутия" и нейния анализ ще ни даде достатъчно информация, за да вземем решение", обяснява служебният министър на отбраната Атанас Запрянов.

Свалиха първи данни от черната кутия на разбилия се самолет, струвал живота на двамата пилоти

Според източници, цитирани от БНТ от данните в "черната кутия" може да се предположи, че катастрофата е станала по време на изпълнение на сложна фигура наречена "кубинска осморка", като самолетът не е успял да набере достатъчно скорост при критично ниска височина на полета преди вертикално издигане. Тази версия се потвърждава и от независими експерти.

"Има един момент в тоя полет, в който по необясними причини нормалната траектория е нарушена и след това ситуацията става изключително трудна, за да се излезе от снижението на самолета", коментира бившия военен пилот проф. Димитър Недялков.

Един от ключовите за разследващите моменти е да установят дали и кога наземния ръководител на полета е наредил преустановяване на сложната маневра. Той е имал пълната информация за височина, скорост и данни от машината, както и визуален контакт със самолета

"Това е преценка на екипажа. Разбира се, от земята могат да бъдат подавани команди, това е вече въпрос на разследване, тъй като когато говорим за човешка грешка в такава ситуация, се следят действията на всички свързани с осъществяване на този полет. Говорим за инженеро-технически състав, осигуряващ състав, ръководство на полети. И разбира се екипажа, който е в кабината и изпълнява самия полет", каза проф. Недялков.

Аз за това съм разпоредил да се проверят и други процеси на организация, на планиране, на подготовка, на провеждане и на анализ на треноровъчните полети много по-рано, отколкото е денят на "Отворените врати". Т.е. ние започваме и проверяваме някои неща, които са ставали в базата, на ниво вид въоръжена сила, за да получим комплексната картина", обясни вътрешният министър.

Събраните до момента данни сочат, че катастрофиралият самолет е бил технически изправен и на този етап няма събрани доказателства за възникнал технически проблем по време на фаталния полет.

"В случая имаме ситуация, в която инструктурите имат достатъчно нальот. Миналата година над 100 часа, тази година около 60 часа. Имаме изправен самолет, но искам да знам цялата картина", добави министърът.

Според военния министър от резултатите ще зависят и решенията, които предстои да се вземат.

"Твърдо ще има мерки, административни и кадрови мерки от моя страна. В зависимост от резултата и доклада, който разследващия екип на прокуратурата ще предостави и моята работна група, която сме назначили" каза още Запрянов.

Не е ясно обаче кога ще бъдат готови всички възложени от прокуратурата експертизи, за да стане ясно кой е виновен за катастрофата.

Водещи новини

Още новини