ВАС отмени екостикерите за колите, от Министерство на транспорта ще обжалват

Кадър - Нова телевизия
share

Тричленен състав на Върховния административен съд отмени екостикерите за колите, които бяха въведени в България през 2021 година. Лепенките се получаваха при преминаване на годишен технически преглед. Замисълът на мярката беше да се ограничи движението на силно замърсяващи автомобили в централните градски части. От ведомството на Георги Гвоздейков обявиха, че ще обжалват решението пред петчленен състав на съда, информира Нова телевизия.

Решението на съда отново повдигна въпроса нужни ли са изобщо екостикерите и не трябва ли шофьорите да имат възможност да вдигат еко категорията си след модификации по колата.

„Автомобилът ми е газ/бензин. Съответно газовата уредба е вписана в талона, но колата я замерваха само на бензин, доста стар автомобил е и не можа да влезе в екологичните норми”, разказва Илия, който е шофьор.

Минаваме ГТП само след платени глоби, регистрираме колата онлайн

Ако автомобил е на дизел, категория ЕКО-4. Ако се сложи газова уредба, това няма да я направи категория ЕКО-5. Това има своето обяснение - ЕКО стикерите дават категория не на цялата кола, а на двигателя и съставните му части.

„Когато тези елементи ги няма и не са част от конструкцията на колата, няма как те да са по-екологично чисти и да се вдигне категорията”, коментира автомобилният експерт и собственик на автосервиз Румен Дунев.

От транспортното ведомство обясниха, че ще обжалват решението, но мотивите за това обжалване не са готови.

Министерството на транспорта и съобщенията в момента извършва анализ на съдебното решение и се въздържа от коментар на този етап, се съобщава в позицията на ведомството.

Според адвокат Петър Славов стикерите са безсмислени, защото никъде у нас не работи нужната техника, за да чете данните от чипа в екостикера. „За последните три години не е инсталиран нито един четец, който да чете данните от чиповете в екостикерите, които съдържат информация за вашите изгорели газове”, казва той.

Но пък правели годишните технически прегледи по-скъпи заради обвързаността на екостикера за този за техническа изправност. „Преди три години ГТП беше около 40 лева, сега ако намерите за 80 лева, вдигате банкет. Даже и за над 100 лева има”, казва Славов.

Според други, екостикерът трябва да остане, а всички останали да бъдат махнати и внедрени в екостикера. „Така няма да има пет стикера, а ще има само един, в който ще има цялата информация и ще е наистина полезно за държавата”, смята Дунев

Водещи новини

Още новини