Ако служебният външен министър Николай Милков е поел някакви лични, неофициални ангажименти по отношение на приемането на т. нар. „законопроект за разследване на главния прокурор“, нека бъде достатъчно смел да излезе и да го каже пред цялото общество.
Коментарът на говорителя на главния прокурор Сийка Милева е във връзка с изказване на служебния министър на външните работи Николай Милков, че „приемането на два закона - за създаване на механизъм за разследване на главния прокурор и за реформа в антикорупционната комисия (КПКОНПИ), ще помогнат на България да получи "да" за членство в Шенген“, предаде БГНЕС.
Изненадана съм, че за пореден път представител на изпълнителната власт публично заявява пред обществото поредна неистина, обслужваща единствено политически интереси.
Недопустимо е дипломат да твърди, че конкретни законови поправки, които касаят само и единствено вътрешнополитически въпроси, биха могли да са залог за членството на България в Шенген, освен ако не цели политически манипулации.
Твърдението на служебния външен министър за обвързаност на приемането в Шенгенското пространство на България и наказателната отговорност на главния прокурор е абсурдно. Те нямат никаква връзка помежду си. Шенгенското пространство позволява на гражданите на съответните държави да пътуват свободно между отделните държави членки без да преминават граничен контрол. Поради това и изискванията към държавите са свързани единствено и само със сигурността на границите и вътрешната сигурност, което е нещо съвсем различно.
Европейската комисия и Европейският парламент многократно са заявявали, че подкрепят безусловно България да влезе в Шенгенското пространство, тъй като сме изпълнили всички критерии, за да станем негов пълноправен член.
Ако служебният външен министър Николай Милков е поел някакви лични, неофициални ангажименти по отношение на приемането на т. нар. „законопроект за разследване на главния прокурор“, нека бъде достатъчно смел да излезе и да го каже пред цялото общество.
Политиците напоследък не правят разлика между понятията наказателна отговорност, контрол и отчетност на главния прокурор, разграничението между които е пределно ясно. Отчетността и контролът са нещо съвсем различно от наказателната отговорност и не бива да се смесват. Противното означава липса на правни, а дори и на житейски и езикови познания.
При наличието на действащ механизъм за отчетност, както и за контрол на главния прокурор, остават неразбрани политическите изказвания за това, че такъв няма и предстои създаването му, още повече от това зависи приемането ни в Шенген.
Съгласно Конституцията на Република България Народното събрание изслушва и приема годишния доклад на главния прокурор за прилагането на закона и за дейността на прокуратурата и разследващите органи. Народните представители не изпълняват това свое задължение в продължение на вече три години. Същевременно сме свидетели как представители на изпълнителната власт ежедневно говорят за липсата на отчетност и контрол на главния прокурор.
Позицията на Прокуратура Република България е категорична – т.нар. „законопроект за създаване на механизъм за разследване на главния прокурор“ е противоконституционен. Както е добре известно, такова е становището и на представители на академичните среди и юридическата общност у нас.
Споделям напълно загрижеността на министър Милков за рисковете пред националната сигурност на страната ни, идващи от зловредното руско влияние, и вярвам че българските институции с общи усилия могат и са длъжни да му противодействат. Това е в пряк интерес както на българските граждани, така и на евроатлантическата ориентация на страната ни, неизменна част от която е и присъединяването на България към Шенген.
Прокуратурата ще продължи да изпълнява конституционноустановените си правомощия, за да спомогне Република България да стане пълноправен член на Шенгенското пространство възможно най-скоро. Това обаче не би било възможно без съвместните усилия на всички отговорни за тази задача институции.”