Повдигнати са обвинения на трима членове на управителния съвет на АПИ, двама от които са били изпълнителни директори, за инцидента в тунел „Ечемишка“ от 2017 г. Това каза за говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова по време на брифинг, на който беше представена информация за обвинението срещу длъжностни лица от Агенция „Пътна инфраструктура“ за инцидента в тунел „Ечемишка“, при който загина жена.
„Окръжна прокуратура започна разследване на 5 февруари 2017 г. за пътно транспортно произшествие в тунел „Ечемишка“. Приключихме основната част от разследването. Разследването се забави доста дълго, но това се наложи от експертните дейности, които да дадат отговори на основни въпроси. В началото на нашето разследване беше повдигнато само едно обвинение на едно лице от Агенция "Пътна инфраструктура" за престъпление, причиняване на смърт при непрофесионална непредпазливост. Разширихме действията по разследването, които ни доведоха до събиране на доказателства, позволяващи ни да ангажираме наказателната отговорност на общо 6 длъжностни лица от АПИ“, посочи тя.
„Първата експертиза по разследването е от Института от металознание, а втората е комплексна съдебно-механична, технологична и инженерна. Тя отговори на 79 въпроса, даде отговор на въпроси не само на механизма на настъпването на пътното произшествие, но и даде отговори, кога е построено съоръжението, кога е поставена инсталацията по осветяването. Информация за това, при кои длъжностни лица, в кои моменти са били сигнализирани за опасности на това съоръжения“, коментира още прокурор Арнаудова.
От момента на въвеждане на експлоатация на тунела „Ечемишка“ от 1985 г. до деня на инцидента през 2017 г. този тунел не е бил ремонтиран нито веднъж. Единственото, което е било осъществено за тези години, е веднъж да се измие и да се боядиса", уточни още тя. По думите ѝ никаква поддръжка не е правена през годините и въпреки, че е имало множество констатации.
„От 2005 година до 2017 г. само Автомагистрали са уведомявали АПИ 11 пъти с подробни писмени доклади за пътните съоръжения и основно в частта осветителната уредба, която е съществувала там и не е била подменяна“, заяви Арнаудова.
„За 32 години експлоатация не е правен никакъв ремонт. В момента, в които служители са установявали, че имал нарушаване на осветителната уредба, те са подвързвали осветителните тела с тел и кабел, защото е било невъзможно да се заварят. Състоянието е било тревожно, падали са греди върху пътното платно и създават предпоставки за пътнотранспортни произшествия“, коментира още тя.