Инцидентът през февруари в тунел "Ечемишка", при който загина жена, след като част от осветлението се откърти и се стовари върху автомобила, управляван от брат й, не е бил изолиран случай.
Само седмици по-късно подобен инцидент се е случил преди тунел по пътя Асеновград - Бачково - с откъснала се желязна греда. За късмет този път пътниците са се отървали невредими. За втория случай не бе съобщено официално, а се разбра едва вчера от съдебно решение. Оказа се, че транспортната фирма "Рожен Експрес" е успяла да осъди Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) заради злополука с неин автобус.
През март автобус на смолянската компания поел по редовния си маршрут от София за Смолян. Когато около 19 ч. наближил тунела при ресторант "Луковица", бил ударен от желязна греда. Парчето метал било част от оградна рамка, поставена преди тунела, за да препятства преминаването на високи товари. Според показанията на шофьора пред очите му гредата се откъснала от едната си страна и увиснала на верига, дълга около два метра. Водачът се опитал да избегне удара и почти спрял автобуса, но все пак гредата се забила в предното обзорно стъкло и го строшила. Като по чудо никой не е пострадал. Но след злополуката се наложило пътниците да бъдат превозени с друг автобус, а авариралата машина била откарана в автосервиз за ремонт.
Пред съда от АПИ се оправдали, че тунелите по шосето били прясно рехабилитирани, с монтирани нови осветителни тела, поставени на височина, съответстваща на габарита на тунела. Освен това юристите на държавното ведомство настоявали, че шофьорът е виновен за злополуката, защото бил карал по-бързо, отколкото позволявали "пътната настилка, атмосферните условия и интензивността на движението".
Районният съд в Асеновград обаче е категоричен - като стопанин на шосето, пътната агенция трябва да си понесе отговорността, да покрие щетата и да плати на автобусната компания 1620 лева за счупеното предно стъкло, като поеме и съдебните разноски.
Огледът на мястото на инцидента показал, че вместо да крепи рамката, гредата била откачена и се люлеела на метална верига, създавайки риск за движещите се превозни средства. Факт е, че след сигнала, подаден от шофьора на "Рожен Експрес", служители на АПИ пристигнали на мястото и демонтирали опасния елемент, тъй като нямало как да се направи ремонт веднага и на място. Най-нелепото е, че в своя защита от пътното ведомство са изтъкнали, че съоръженията били току-що рехабилитирани. Ако прясно ремонтирани портали се разпадат, можем само да предполагаме в какво състояние са останалите.
Това е пореден случай на спечелено дело срещу агенцията. Вчера стана известно, че шофьор е осъдил АПИ заради паднало дърво на магистрала "Тракия". Човекът се разминал с лек удар и стрес, изкривена джанта и други дребни щети по колата, а Пазарджишкият окръжен съд е постановил АПИ да го обезщети с 2000 лева. Вече има и доста спечелени искове срещу агенцията заради опасни дупки по шосетата, довели до пътни инциденти.
Във всички подобни случаи адвокатите на АПИ се мъчат да набедят шофьорите, че сами са си докарали проблемите, защото са карали с "несъобразена" скорост. Все по-често обаче съдилищата отказват да се съобразяват с митичния и обикнат от пътните полицаи термин, с който се оправдават много от сакатлъците по пътя, пише в. Сега.
След трагедията в тунел "Ечемишка" през февруари последваха оставки на неколцина началници от пътната агенция, а прокуратурата обвини в престъпна непредпазливост шефа на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" Георги Златев. Оказа се, че Златев е бил предупреждаван от фирмата, поддържаща автомагистрала "Хемус", че корозия е нападнала съоръженията в тунела и се налага спешен ремонт, но не е реагирал. Делото не е приключило. От пътната агенция тогава се оправдаха с безпаричие.