Проф. Славова, днес се очаква Висшият съдебен съвет (ВСС) да вземе решение по върнатия от президента Указ за кандидатурата за председател на Върховния административен съд. Какво казва законът?
Законът е абстрактна норма и не може да предвиди всички възможни хипотези, но разпоредбите по случая са ясни и не подлежат на разширително тълкуване. Предстои да видим как ще се развие оттук нататък процедурата на избор на председател на една от трите най-важни съдебни институции в страната. С голям професионален интерес очаквам какво решение ще вземат колегите от Висшия съдебен съвет. Въпреки че в указа си президентът не посочи мотиви, разпоредбата на чл. 173, ал. 13 от Закона за съдебната власт гласи, че процедурата стартира наново, ако няма повторно направено предложение за същия кандидат. От публичните изявления на президента можем да съдим, че такава е и неговата воля, а именно – новият ВСС да прегласува кандидатурата на съдия Георги Чолаков. Президентът заяви пред медиите, че по този начин кандидатът ще затвърди своя авторитет. Макар да се чуват мнения, че трябва да има нова процедура или да се прегласуват и двамата кандидати, това не е систематичният прочит на закона.
Трябва ли според Вас съдия Георги Чолаков да бъде изслушан наново и не трябва ли и съдия Соня Янкулова да участва?
Смятам, че новият ВСС трябва да се произнесе по указа и да прегласува само кандидатурата на Георги Чолаков, защото това е изборът на съдиите. Висшият съдебен съвет обаче има дискрецията да реши кого да изслушва, но не вярвам да са се появили нови тези в стратегията на кандидата, а и членовете на ВСС вероятно са запознати с нея.
Има ли според Вас разделение на лагери сред новите членове на ВСС?
За съжаление такова разделение не само е факт, но то пролича още в първия ден от конституирането на състава на ВСС. За това очевидно допринесоха някои от старите членове на ВСС и вероятно позицията на президента. Днес ще проличи дали членовете на ВСС ще гласуват според професионалната си съвест и в съответствие с резултата от първата проява на съдийското самоуправление. От решението, което ще вземат за процедурата и доколко ще бъдат близо до буквата на закона ще проличи дали са успели да превъзмогнат опита за политическата намеса в работата на ВСС и съдебната власт.
Хвърли се сянка върху образа на кандидата и на цялата процедура, постави под съмнение морала на над 80% от съдиите във ВАС, но законът е ясен и настроенията на заинтересовани неправителствени организации и адвокати не би следвало да променят неговото прилагане.
Колко гласа са необходими при гласуването?
Минимум 17 гласа трябва да събере кандидатът Георги Чолаков, за да може да бъде направено повторно предложение до президента. В този случай, държавният глава няма право на отказ и трябва да издаде указ за назначаването на съдия Чолаков.
Какво следва при провал на сегашната процедура?
Процедурата трябва да започне отново. Дали с тези или с нови кандидати, зависи от много фактори. Неразборията, създадена на последната права на процедурата, ще се отрази върху доверието към самите съдии и във възможността сами те да номинират и излъчват кандидати. Беше даден сигнал, че каквото и да решават съдиите, най-накрая политиците могат да се намесят и да предрешат избора. За какво разделение на властите, за каква съдийска независимост и безпристрастност да говорим!?
Една нова процедура означава още 6 месеца в избори. Има опасност да се постави прецедент и ВАС да бъде без ръководител за неизвестен период от време. При този вариант не може да се очаква нов председател преди май догодина. А междувременно ще влезе в сила новият Административно-процесуален кодекс, чийто проект е проблемен, и който ще изисква организационни мерки от ръководството на ВАС и административните съдилища, за да се осигури неговото навременно и правилно прилагане.
Мария Славова е професор по административно право и административен процес, д-р по право, преподавател в СУ „Свети Климент Охридски”, главен редактор на списание "Правен преглед".