Опозицията ще атакува данък лихва пред Конституционния съд. Все още точната формулировка на жалбата не е изчистена, но при всички положения има основание за това, предвид действието на закона със задна дата, обясни соцдепутатката Мая Манолова, цитирана от Стандарт.
Според нея, новият закон е противоконституционен, защото няма как налога да засегне лихви, натрупани през минали години. Няма противоречие с конституцията в случая, обясни адвокат Валери Борисов. В конституцията има само една разпоредба, която казва, че данъците се определят според доходите и имуществото, която формално не се нарушава, обясни той. Но според него лихвата в България компенсира инфлацията, а не представлява доход. Това означава, че парите ви хем намаляват от инфлацията, хем облагат и лихвата. С други думи, не е справедливо, но е законно, каза Борисов. Предлаганите промени за облагане на доходите от лихви не противоречат на конституцията, казаха и експерти от финансовото министерство. Но според други адвокати събирането на лихви и по стари депозити може да бъде атакувано в съда.
Облагането на доходите от лихви за минали периоди противоречи на конституцията, заяви за адвокат Янчо Трончев, цитиран от Дарик. Данъци се определят занапред и не могат да се въвеждат със задна дата. В противен случай текстовете могат да се атакуват в Конституционния съд и да паднат, допълни Трончев. Според него е редно доходът от лихви, получен през следващата година по стари депозити, да се раздели на такъв до края на декември 2012 г. и на такъв от 1 януари 2013 г. Така ще се обложат само лихвите, натрупани след влизането в сила на новия данък.
На същото мнение е и адвокат Десислава Димитрова. Облагането на доходи от лихви за период преди влизане в сила на промените в закона е противоконституционно. Въпросът дали данъчните закони могат да засягат периоди, предхождащи тяхното влизане в сила, вече е разглеждан от Конституционния съд по дело номер 9 от 1996 г., припомни Димитрова. В мотивите си съдът излага становище, че съгласно конституционните принципи за правова държава данъчните норми следва да действат занапред от влизането на данъчния закон в сила насетне. Нормите, с които се въвеждат данъчни задължения, трябва да бъдат създадени преди времето, за което те се отнасят, тъй като гражданите трябва да знаят преди настъпването на финансовата година данъците, които ще плащат и размера им.