Пет задължителни насоки за проектиране и ремонт на улици и градска среда, които да гарантират безопасност, функционалност и естетика, предлагат общинските съветници от групата на „Продължаваме промяната – Демократична България и Спаси София“.
- Приоритет на пътната безопасност – ясно обозначени пешеходни пътеки, непрекъснати тротоари и стеснени пътни ленти, за да се ограничи скоростта на автомобилите.
- Дървета и зеленина с предимство – максимално запазване на съществуващата зеленина и добавяне на нова.
- Осветление за безопасност – осветителни тела, които гарантират видимост както на пешеходните зони, така и на автомобилните пътища.
- Минимализъм в елементите на градската среда – премахване на излишни елементи, за да се осигури удобство и ред.
- Паркиране с мисъл за хората и зеленината – успоредно паркиране с разделяне на групите от паркоместа чрез озеленени острови.
Предложението е кметът на София Васил Терзиев и администрацията на Столичната община да възприемат тези мерки за проектиране на градска среда.
„Десетилетия наред в София се пресъздават остарели пътни проекти, които не осигуряват безопасност и удобство за всички участници в движението. Време е този вреден начин на работа да спре и да започнем да проектираме улици, които да отговарят на съвременните нужди на града и гражданите", заяви общинският съветник Стефан Спасов.
Зам.-председателят на комисията по транспорт към градския парламент Андрей Зографски посочи, че тези принципи са вдъхновени от успешни практики в европейски столици като Прага, Варшава и Вилнюс, които вече показват как устойчивото проектиране може да подобри живота на гражданите. „"София заслужава модерни, безопасни и зелени улици, които да отговарят на нуждите на всички граждани. Промяната започва с ясно дефинирани принципи за проектиране и изграждане. Ние от Спаси София сме готови да предложим експертни решения и да работим за една по-добра столица", допълни Зографски, съобщават от СОС.
С предложените насоки се цели повишаване на безопасността за всички участници в движението; осигуряване достъпност за най-уязвимите групи – пешеходци, велосипедисти и хора с увреждания; гарантиране на красива и функционална градска среда, както и елиминиране условията за преповтаряне на старите грешки в бъдещите ремонти.