Развитието на железопътния транспорт закъсня много в България, но правим всичко възможно да наваксаме. Това каза служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков по време на форума за зелена трансформация "Green Transition Forum 4.0 - Новите перспективи пред Централна и Източна Европа“. Събитието бе открито тази сутрин в „София Ивент Център“. Организатори са Dir.bg и 3Е News. БТА е медиен партньор на форума.
Гвоздейков посочи, че по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) България има финансови възможност за модернизация на жп транспорта. Служебният министър обясни, че е подписал договори за производство на девет маневрени локомотива, които ще бъдат адекватни за композиране. Гвоздейков добави, че тези поръчки се изпълняват от българска фирма. Той обясни още, че другата седмица трябва да стане готов и първият такъв локомотив.
По думите на служебния министър България е подписала договор за доставка и производство на седем двуетажни влака, като има възможност те да станат 10. Гвоздейков обясни, че България има проблем с доставката на 20 влака, които са за дълги разстояния. Проблемът е провокиран от закона за обществените поръчки, защото времето, в което трябваше да бъде реализирана доставката, мина в жалби, обясни Гвоздейков.
Той посочи, че по ПВУ България реализира проект за модернизацията и дигитализацията на жп инфраструктурата в България, като добави, че ще бъдат закупени асистенти за над 100 локомотива, както и европейска система за управление на жп трафика.
Гвоздейков представи и активностите в посока развитие на автомобилния транспорт. Според него това трябва да върви "ръка за ръка" с развитието на железопътния транспорт и не трябва да има разделение.
По думите му транспортът създава една четвърт от въглеродните емисии и ограничаването на това въздействие трябва да бъде основна мисия. Гвоздейков обясни, че Европейската комисия е дала шанс на България да реализира около 100 млн. лева за зарядни станции по пътната инфраструктура, както и по черноморските пристанища.
Гвоздейков посочи още, че България трябва да започне да мисли за подреждане на товарния трафик на територията на страната. Служебният министър на транспорта даде пример с Видин, където е бил преди седмица. "Направи ми впечатление, че огромно количество трафик е натрупан във Видин и Русе. Очевидно България не е готова за управление на този трафик", смята Гвоздейков. Той обясни, че изграждането на буферни паркинги вътре в страната, където е насочен този трафик, би бил добро начало.