От управляващото мнозинство непрекъснато изтъкват ползите от членството на страната ни в Шенген. Един от основните въпроси е икономическият и какви точно ще са ползите за България.
"На икономически ползи можем само да правим предварителна оценка. Забравя се през последните дни, че България, държавните институции и неправителствените институции работеха съвместно и направиха голяма крачка, преодолявайки ветото на Нидерландия, което изглеждаше невъзможно. Трябва да се даде по-висока оценка за постигнатото. Австрия не изглеждаше толкова настроена да пречи на влизането на България и Румъния в Шенген, но притисната от вътрешни сили реши да търси решение на някои въпроси, които са от интереси за самата държава - пласиране на бежанци и използване на ресурси, като плаването по Дунав", коментира председателят на УС на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов в студиото на "България сутрин".
Симеонов определи решението за Шенген по вода като символично: "През 2022 г. имаме 36 860 хиляди тона товари по сухопътния транспорт срещу водния транспорт - само 63 000. Разлика от 60 пъти. Възможностите за използване на водния транспорт са символични. Същото е и с пътникопотока", уточни гостът пред Bulgaria ON AIR.
Според него след влизането в Шенген по въздух и вода туризмът ще се облагодетелства в частта с круизите по река Дунав.
"Трасето по река Дунав отдавна го разглеждаме като възможност, но принудително това ще доведе до нови смущения в логистичните връзки, които не са възстановени напълно след Ковид", припомни Симеонов.
Председателят на УС на БТПП не изрази оптимизъм по отношение на по-голяма сигурност и предвидимост за бизнеса с влизането в Шенген само по въздух и вода.
"Едно от исканията, представени от Австрия като условия, е засилване на контрола между България, Румъния и между Румъния и Унгария. Там, където и сега има ужасяващи опашки", обясни той.
Несправедливо спрямо България и Румъния е това, че Австрия поставя условия, които не зависят от нас, смята още гостът.
"Нито България може да наложи на ЕС изпращане на утроени сили на "Фронтекс", нито да наложи в тази година задълбочено разглеждане на Шенгенската система. Без свободното движение на стоки, услуги, капитали и хора, ЕС е нищо. Пълното функциониране на Шенген е условие, без което не може да функционира ЕС. Конкуренцията съществува. Всички стоки ще поскъпнат, товаропотокът е в двете посоки", категоричен е Симеонов.
По думите му сухопътният Шенген ще ни отвори нов коридор за кадри, защото се очаква България да получи равностойно положение.