Влиза в сила забраната за влизане в центъра на София на бензинови автомобили, произведени преди 1996 г. и на дизелови, производство преди 2002 г. За първо нарушение в нискоемисионната зона няма да се налагат глоби. Това е една политическа и нормативна измама, заяви пред БНР общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера.
"Ограничението "нискоемисионна зона" ще действа в обхват малък ринг и в тази разлика от около 50 метра просто прехвърляме замърсяването от една улица в съседна", каза той.
"Старият автомобил може да се движи съвсем спокойно в кварталите и нищо не правите. Усилията трябва да се насочат първо към затягане на контрола в техническите пунктове."
"Другият въпрос е защо хората използват все повече личните си автомобили. Огромна част от усилията трябва да бъдат съсредоточени в създаването на изключително бърз и удобен обществен транспорт. Тролейбусите са на 100% подобрени, подобри се и автобусният", отбеляза общинският съветник.
Доклади показват, че трафикът е около 30% от проблема. Огромният проблем е горенето на отпадъци, автомобилите са съвсем малка част от уравнението, коментира Контрера в предаването "Преди всички".
По думите му отделянето на емисии от двигателите с вътрешно горене е само част от проблема. Една от причините за по-високото ниво на прахово замърсяване е "търкалянето на стотици хиляди гуми" по улиците всеки ден. "В момента големите партии са като големи айсберги, които се бутат вътре в морето и решение няма. Моята идея е да бъде посочен кандидат на някои от по-малките формации и за определен срок този общински съветник да бъде избран за председател, за да може да се отпуши работата, да заработи Общинският съвет и в следващ период да се отиде на политически избор на председател. В момента имаме блоково противопоставяне и не виждам друга възможност да се излезе от тази безумна ситуация", заяви Карлос Контрера в предаването "Преди всички" по повод блокажа в Столичния общински съвет, който не успява да избере председател. Контрера нарече "плашило" вероятността да се проведат повторни избори за общински съветници.
Да се направи разграничение между стари и замърсяващи автомобили и такива с исторически статут, които участват в паради на ретроавтомобилите, призова в предаването "Преди всички" Искрен Миланов от Софийски ретро авто клуб.
Ретролюбителите не са срещу въвеждането на екологични зони, а срещу екологичните стикери, които действат вече две години и половина, поясни Миланов. По думите му, техническите прегледи за това се извършват формално, а информацията за екологичните категории се дублира, тъй като в масивите на КАТ тя вече съществува.
"Една печатница на един депутат печати и печели на гърба на всички българи. Предлагаме да се извършва естествен и реален контрол на отработените газове в техническите пунктове." В Германия след 16 години в някои от градовете тази забрана започва да отпада. Там е била предвидена държавна помощ при предаване на старите автомобили за скрап, посочи Искрен Миланов.