Асен Василев: Отделните общини ще решават дали да вдигат данъците

Булфото (архив)
share

Преотстъпването на част от данъка за физическите лица на общините не може да е с еднакъв процент за всички. Ако просто върнем обратно два от 10-те процента на местната власт, ще се получи отваряне на огромна ножица между тях. Средната заплата в София е 2700 лв., а в страната е 2000, но има общини, където тя е близко до минималната или около 1000 лв. Ако просто въведем автоматично един процент, ще продължи тенденцията хората да идват в София, която като община ще получава и огромни пари, а малките няма да могат да наваксат. Това каза финансовият министър Асен Василев пред кметовете на събитието на в-к „24 часа“ - „Общините - перспектива 2027“. 

Целта е срещата да даде възможност на кметовете, много от тях новоизбрани, да се ориентират по отношение на това с какво могат да са им полезни изпълнителната власт и бизнесът при развитието на общините.

Данък „сгради“ и такса „смет“ ще могат да се вдигат на всеки две години, ако имотите в съответната община са поскъпнали за това време с над 10%. Това означава, че ако сега за апартамент в София в широкия център данъкът е 350 лв., а цените на имотите за 2 г. са се вдигнали с над 10%, то данъчната оценка ще се актуализира със съответното изменение в цената, отчетена от НСИ.

„Много е важно да не лъжем. Данъчните оценки трябва да са реални, а не отпреди 16 г. Тази промяна не означава, че данъците ще се вдигат, а общините сами ще могат да преценят дали на тяхна база ще могат да вдигат промилите. Много е важно да стъпим към реалните цени, ако говорим за изсветляване, а не измислени от 16 г. оценки. Това не вменява на кметовете да вдигнат данъците. Ние сме техническият вносител на това предложение. Ако искаме да вършим правилните неща, не трябва да се влияем от това как ще реагират камерите“, обясни Василев.

Асен Василев за Бюджет 2024: Българският народ имаше достатъчно постна пица, време е да правим модерна икономика и да вдигаме доходите

„Разговорът за инфраструктура ще започна метафорично - за духовната инфраструктура. Илюзия е, че е необходимо да градим мостове между изпълнителна и местна власт, или между отделните политически сили. Илюзия е тяхната липса. Малко като във филма за Индиана Джоунс е, където ако хвърлиш пясък, ще видиш, че има мост. Всички ние носим един и същи цветове - тези на националния трибагреник. Провел съм над 300 среща, включително с НСОРБ. Установяваме, че имаме единодушие по над 95% от темите. В този смисъл е лесно да се планира, да се прави капиталово бюджетиране. Общините са жизнените органи на регионалното развитие, а артериите са пътната инфраструктура. За съжаление, ние доста сме ги занемарили и това е факт в следствие на това, че трябваше да наваксваме едно чувствително икономическо изоставане, което не ни позволяваше да инвестираме“, отбеляза регионалният министър Андрей Цеков.

Кметовете, които са били на предишни мандати, може би са наясно с техните проблеми, но за 2014 -2020 г. бяха изпуснати изключително големи средства за да бъде подменена ВиК мрежата в страната. Равносметката към днешния момент е, че колкото пари сме успели да инвестираме във ВиК инсталациите, толкова сме и загубили за корекции заради лошо възлагане. Около 30% от парите реално са вложени във ВиК инфраструктура. Всичко останало трябваше да го върнем на Европа. Намерихме начин да не ги върнем през механизма СЕЙФ. Но тези пари сме ги загубили за ВиК сектора и това не се дължи на факта, че парите ги е нямало и на начина, по който са отпуснати, а се дължи на начина, по който се изпълняват тези проекти, посочи финансовият министър Асен Василев.

„Проблем за пътното строителство също не е, че не са отпускани пари. МРРБ имаше над 2 млрд. лв. за миналата година, а 1,2 млрд. бяха върнати, защото няма проекти, няма ОВОС на места. Трябва да се прави ново трасе с нов ОВОС, за да стигне пътя до Търново и кажете колко време ще отнеме това. Преди да започнем да строим, имаме 2-3 г. несвършена работа, след това имаме и проектиране. Това, което виждаме за много от магистралите е, че всъщност сме в много начална фаза. За над 90% от магистралите даже не сме на ниво идеен проект“, каза още Василев.

„Изборите свършиха и трябва да работим за гражданите. Трябва да има принципен подход и в нашата администрация няма да се води по политически партии, а ще работим за хората. Децентрализацията трябва да има и София, за да могат районните кметове да вземат правилните и бързи решения за хората“, каза кметът на София Васил Терзиев.

Водещи новини

Още новини