Поисканата много бърза писта за отпадане на дерогацията очевидно крие този дефект – за 3 дни едва ли бихте могли да прехвърлите цялото производство на такъв гигантски комбинат като "Нефтохим" Бургас да работи само с неруски период. Трябва да се намери кратък, но реалистичен период. Това заяви от Гроздан Караджов от ИТН в предаването „Денят на живо” по NOVA NEWS.
Той припомни, че България е страна с най-нисък акциз на горивата и оттам е държавата в ЕС с най-ниска цена на петролните продукти.
"След дерогацията трябваше с 50-60 стотинки да падне цената на дизела и бензина, защото вече никой не търсеше руския петрол. Той се продаваше веднъж под цената на своя конкурент „Брент” и втори път с до 50% отстъпка”, заяви Караджов.
Той обясни, че финансовият министър Асен Василев ги е уведомил, че е приета дерогацията, без никакви допълнителни разяснения.
Бившият регионален министър обясни, че по справка от МФ след приемане на дерогацията „Лукойл” вече ползва 85% руски петрол, а преди това е било 50%.
"Постигна се обратният ефект. Българинът не плаща с 60-70 стотинки по-евтино. Защо не беше предложена методика, по която да се вижда колко руски петрол се купува, колко се отразява на литъра бензин и колко се отразява на литъра дизел и тази отстъпка да се отразява на бензионстанциите. Това не е направено и отговорността е на финансовия министър Асен Василев с подкрепата на Кирил Петков. Целта на дерогацията беше смачкана и прокуратурата трябва да провери дали е смачкана за лични интереси", заяви Караджов.
Държавата държи всички данъчни складове за съхранение на гориво – кое е пазарното на това, запита министърът и отново каза, че вината за това е на Асен Василев.
"Става въпрос за милиарди, не знам дали тези милиарди отиват към днешните управляващи. Как си представяте – при тази ситуация на надути цени, на свръхпечалба от „Лукойл” да ги оставим още една или още половин година те да продължават с 85% руски петрол да финансират Руската държава, а не българските граждани", запита Гроздан Караджов.