Под заплаха за отнемане на дерогацията, "Лукойл" трябва да си плати данъците и таксите към държавната хазна. В противен случай компанията ще трябва да спре да работи с руски петрол и да преработва нефт от други доставчици.
"Чух днес, че става въпрос не за 500 млн., а за 1,5 млрд., които трябвало да се платят, и част от тези пари трябвало да бъдат за данък свръхпечалба, само че такъв данък аз не знам да има. Цялата история ми звучи като рекет и като натиск върху "Лукойл" да продаде рафинерията", коментира енергийният експерт Явор Куюмджиев в студиото на "Денят ON AIR".
Според него се губи прозрачността и ясната собственост. "Всичките тези усилия няма да доведат до 73 ст. намаляване на цената на горивата. Горивата в Унгария и Словакия са по-скъпи, отколкото в България, въпреки че и двете ползват 100% руски нефт. 60 долара е таванът за купуване на руски петрол. Днес беше 91 долара. Ако следваме италианския сценарий, цената на горивото ще е около 3,60 лв.", коментира Куюмджиев.
По думите му са необходими минимум три месеца, за да се пренастроят логистичните вериги на доставки. "В момента се транспортира главно руски нефт. Планът за доставки е насрочен за много време напред", обясни енергийният експерт.
Той посочи като невярно твърдението, че в Черно море има друг нефт освен руски. "Всичкият капацитет да вземем от азербайджанския нефт, пак няма да стигне. Тази хипотеза отпада. Остава единствено транспортът през Босфора, но през него не могат да минават големи кораби, забранено е", заяви Куюмджиев в ефира на Bulgaria ON AIR.
Според него е възможно по средата на зимата да се вдигнат цените на горивата. Гостът е на мнение, че в България няма как да се върнем на 2 лв. за литър.
"В Молдова, където няма акцизи, цената е 2,40 лв.", даде пример експертът.