Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за пътищата. Според доклада на водещата комисия промените се правят във връзка с образувана процедура за нарушение на България за неуведомяване в срок на мерките за пълно транспониране на европейска директива. Според доклада с приетите текстове се въвежда понятието „Европейската услуга за електронно пътно таксуване“ (ЕУЕПТ), което заменя досегашното понятие „Европейската услуга за електронно събиране на такса за изминато разстояние“ (ЕУЕСТ).
Услугата е допълнителна по отношение на националната услуга за електронно пътно таксуване, се посочва в доклада.
Хармонизират се изискванията спрямо доставчиците на европейската услуга за електронно пътно таксуване, които следва да си сътрудничат в пълна степен със структурите, събиращи пътна такса, при усилията им за правоприлагане, за да се повиши общата ефективност на електронните системи за пътно таксуване, както и правата и задълженията на доставчиците.
Коста Стоянов от „Възраждане“ заяви, че парламентарната група няма да подкрепи този законопроект. Аз лично съм изненадан, че разглеждаме законопроект, който е предложен от служебното правителство, и въпреки многото критики и отрицателните становища, които получихме в комисията, той все пак е на дневен ред. Бях сигурен, че новото правителство ще го изтегли и ще получи нов прочит, коментира той. Стоянов заяви, че законопроектът е буквален превод на европейска директива, без тя да е пречупена през българската действителност – предвижда се списъкът на тол сегментите, включени в обхвата на платената пътна мрежа, да се приема с решение на Управителния съвет на АПИ и да се публикува на сайта на агенцията, а досегашният текст гласеше това да се приема с решение на Министерски съвет и да се обнародва в „Държавен вестник“, обясни Стоянов и уточни, че в края на 2022 г. тол системата е била обявена за стратегически обект от значение за националната сигурност и сега е необяснимо кое налага това изменение. Той посочи, че така „европейската услуга за електронно пътно таксуване“ се счита за допълнителна по отношение на националната услуга. По думите му този текст не е ясен и целта, разписана в директивата, е чрез един доставчик да се осигури заплащането на тол таксите в различните държави. Неясноти има и около понятието бордова апаратура, обясни депутатът. По думите му това включва пълният набор от хардуерни и софтуерни инструменти използвани с цел пътно таксуване – записано е, че ползвателят на електронната услуга за пътно таксуване е отговорен за ползването на бордовата апаратура, добави Коста Стоянов и коментира, че не е ясно за какво ще отговарят самите ползватели.
Гроздан Караджов, народен представител от "Има такъв народ", също заяви, че от ИТН няма да подкрепят законопроекта и ще гласуват с "въздържал се". Този законопроект заслужава да бъде подкрепен заради това, че транспонира текстове от европейска директива. Това, което нас ни притеснява и заради това ще се въздържим при днешното гласуване, са привнесените текстове, които следва още веднъж да бъдат прецизирани, посочи той.
Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната - Демократична България" заяви, че в момента страната ни е в наказателна процедура. Той посочи, че именно затова от ПП - ДБ ще подкрепят законопроекта на първо четене и отбеляза, че за тях е важно работната група да изчисти проблематиката, като бъдат поканени пътните фирми, които всъщност са ползватели по този закон.
Николай Нанков (ГЕРБ - СДС), председател на комисията по регионална политика в парламента, заяви, че работна група ще прецизира текстовете. Той предложи, а депутатите приеха, срокът за предложения между първо и второ четене да бъде 21 дни, отбелязва БТА.