Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за пътищата

Булфото
share

Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за пътищата. Според доклада на водещата комисия промените се правят във връзка с образувана процедура за нарушение на България за неуведомяване в срок на мерките за пълно транспониране на европейска директива. Според доклада с приетите текстове се въвежда понятието „Европейската услуга за електронно пътно таксуване“ (ЕУЕПТ), което заменя досегашното понятие „Европейската услуга за електронно събиране на такса за изминато разстояние“ (ЕУЕСТ).

Услугата е допълнителна по отношение на националната услуга за електронно пътно таксуване, се посочва в доклада. 

Хармонизират се изискванията спрямо доставчиците на европейската услуга за електронно пътно таксуване, които следва да си сътрудничат в пълна степен със структурите, събиращи пътна такса, при усилията им за правоприлагане, за да се повиши общата ефективност на електронните системи за пътно таксуване, както и правата и задълженията на доставчиците.

Коста Стоянов от „Възраждане“ заяви, че парламентарната група няма да подкрепи този законопроект. Аз лично съм изненадан, че разглеждаме  законопроект, който е предложен от служебното правителство, и въпреки многото критики и отрицателните становища, които получихме в комисията, той все пак е на дневен ред. Бях сигурен, че новото правителство ще го изтегли и ще получи нов прочит, коментира той. Стоянов заяви, че законопроектът е буквален превод на европейска директива, без тя да е пречупена през българската действителност – предвижда се списъкът на тол сегментите, включени в обхвата на платената пътна мрежа, да се приема с решение на Управителния съвет на АПИ и да се публикува на сайта на агенцията, а досегашният текст гласеше това да се приема с решение на Министерски съвет и да се обнародва в „Държавен вестник“, обясни Стоянов и уточни, че в края на 2022 г. тол системата е била обявена за стратегически обект от значение за националната сигурност и сега е необяснимо кое налага това изменение.  Той посочи, че така „европейската услуга за електронно пътно таксуване“ се счита за допълнителна по отношение на националната услуга. По думите му този текст не е ясен и целта, разписана в директивата, е чрез един доставчик да се осигури заплащането на тол таксите в различните държави. Неясноти има и около понятието бордова апаратура, обясни депутатът. По думите му това включва пълният набор от хардуерни и софтуерни инструменти използвани с цел пътно таксуване – записано е, че ползвателят на електронната услуга за пътно таксуване е отговорен за ползването на бордовата апаратура, добави Коста Стоянов и коментира, че не е ясно за какво ще отговарят самите ползватели.

НС реши данните от научни изследвания да бъдат достъпни за всеки

Гроздан Караджов, народен представител от "Има такъв народ", също заяви, че от ИТН няма да подкрепят законопроекта и ще гласуват с "въздържал се".  Този законопроект заслужава да бъде подкрепен заради това, че транспонира текстове от европейска директива. Това, което нас ни притеснява и заради това ще се въздържим при днешното гласуване, са привнесените текстове, които следва още веднъж да бъдат прецизирани, посочи той. 

Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната - Демократична България" заяви, че в момента страната ни е в наказателна процедура. Той посочи, че именно затова от ПП - ДБ ще подкрепят законопроекта на първо четене и отбеляза, че за тях е важно работната група да изчисти проблематиката, като бъдат поканени пътните фирми, които всъщност са ползватели по този закон.  

Николай Нанков (ГЕРБ - СДС), председател на комисията по регионална политика в парламента, заяви, че работна група ще прецизира текстовете. Той предложи, а депутатите приеха, срокът за предложения между първо и второ четене да бъде 21 дни, отбелязва БТА. 

Водещи новини

Още новини