Ръководството на БДЖ има краен срок до понеделник да ни представи допълнителни реформи, допълнителни инициативи в дружеството, обяви вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков.
"Ако това се случи и те бъдат одобрени, железниците ще получат августовската субсидия от около 14 милиона лева. Ще им я пуснем, поне частично, но няма начин да продължи това социалистическо мислене - в крайна сметка държавата всичко изплаща, дори ние да сме взели заема. Продължило е от времето на Виденов досега, сега аз ще го спра. Днес разговаряхме пак с министър Московски, той е наредил на директорите на БДЖ да представят списък от допълнителни мерки, така че да е явно, че те правят всичко възможно, за да плащат поне част от този заем", заяви финансовият министър.
По думите му и транспортният министър Ивайло Московски, и директорите на БДЖ си вършат добре работата, но има явен принцип – щом дружеството е взело заем, трябва да си го плаща. "През 1995 година тогавашното БДЖ, което е било заедно с НКЖИ е взело два заема от Световната банка по времето на друг виден социалист – Жан Виденов. Просто са опукали парите веднага и оттогава не се плащат лихвите. Преди няколко години Министерство на финансите плаща по първия заем, който е по-малък и напоследък БДЖ започна да не плаща и по втория заем. Един вид очакват от държавния бюджет Министерство на финансите да плаща лихвите по втория заем, които за тази година са около 30 милиона лева. Съответно казахме – няма такова перо в държавния бюджет, вие трябва да си плащате, знаем, че ви е трудно положението", заяви Симеон Дянков. Той посочи още, че спряната субсидия за юли на железниците от около 14 млн. лева е много по-малка от парите, които дружеството дължи на бюджета - 24 милиона лева досега и още 6 милиона лева до края на годината.
Според финансовия министър няма да се стигне до освобождаване на няколко хиляди души от железниците. "Това беше просто емоционален коментар. Убеден съм, че няма да се стигне до такова нещо", добави той.
По думите му мерките, които трябва да представи ръководството на дружеството до края на деня в понеделник е необходимо да са свързани с по-малко разходи или по-големи приходи. "Ако се наложи допълнително някои от неуспешните влакове, не цели линии, а просто някои влакове по нерентабилни маршрути да се спрат, тогава ще се спрат. Защото иначе пак става така, че в крайна сметка данъкоплатците покриват нерентабилните дейности на БДЖ. В държавния бюджет общо за системата на БДЖ и НКЖИ има субсидия от над 400 милиона лева. Държавата така или иначе плаща 400 милиона лева и над това сега ни искат още 30 милиона. Няма как да стане, поне не докато аз съм финансов министър", заяви Симеон Дянков.
Той е категоричен, че държавната компания трябва да се управлява като собствена. "Човек трябва да е добър стопанин. Дали ще увеличават цените, дали ще пуснат повече влакове по линиите, където има повече търсене, защото това е друга тема, която чуваме отвреме-навреме. Например до морето няма достатъчно влакови композиции, а има много търсене - да сложат там повече хора, докато за някои от другите линии няма никакво търсене – да ги спрат. Те са специалисти, вярвам в директорите, те вършат добре работата си. Просто трябва веднъж завинаги да престане във всички държавни предприятия това мислене от миналото – държавата в крайна сметка ще плати загубите, а ние, ако имаме печалби, те са си за нас", каза още министърът на финансите.