Украински завод ще ремонтира шест двигателя за българските МиГ-29. За целта страната ни ще плати 15, 490 млн. лв. без мито и ДДС.
Сделката ще се извърши през българската ТЕРЕМ-ХОЛДИНГ ЕАД, която ще използва като подизпълнител Луцкия ремонтен завод „Мотор“.
Това става ясно от приключената процедура по обществената поръчка за ремонта им, която Министерството на отбраната публикува още на 5 април.
Ресурсът на българските МиГ-29 се очаква да изтече в края на годината. Затова и Министерството на отбраната води преговори за нови двигатели или за ремонта им още от началото на 2022 г. Причината е, че без тях, армията ни няма да има с какво да пази небето до пристигането на американските изтребители F-16. България поръча цяла ескадрила, но първите от тях ще пристигнат в началото на 2025 г.
Първоначално да ни даде нови двигатели обеща Полша. Накрая обаче тя даде всичките си двигатели и самолети МиГ-29 на Украйна. На България все пак изпрати два двигателя, като първоначално единият се оказа повреден и служебният кабинет го върна. Наскоро Полша прати нов като така армията успя да вдигне един от самолетите. МиГ-29 работят с два двигателя, припомня 24 часа.
Междувременно пък служебният министър Димитър Стоянов пусна две обществени поръчки - едната за закупуване на нови двигатели за МиГ-29, а другата за ремонт на старите. Процедурата по последната бе извървяна от служебния кабинет, сделката обаче е сключена от редовния два дни след встъпването му в длъжност - на 8 юни.
В нея участие са взели две фирми - ТЕРЕМ и полската "Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr2 S.A.". Офертата на последната обаче надхвърля предвидените от министерството за целта 16 млн. лв.
Украинци да ремонтират двигателите на МиГ-29 се очакваше още преди месеци. Тогава обаче идеята бе техниците да бъдат докарани у нас и да работят в нашите заводи. От документите по обществената поръчка сега обаче се разбира, че двигателите ни всъщност ще бъдат изпратени в Украйна.
Служебният министър Димитър Стоянов категорично твърдеше, че няма да позволи двигатели на МиГ-29 да бъдат пращани за ремонт в Украйна, защото няма гаранции, че ще си ги получим обратно. Протоколите по определяне на победителя обаче реално са подписани от него, а за редовното правителство е останало само да подпише договора.
След ремонта двигателите на МиГ-29 трябва да изкарат поне 7,5 г. като заводът ще даде гаранция за тях до първите 100 летателни часа.
Точно 7 г. пък ще трябват, за да може България изцяло да премине на американските F-16. Доставката на последния от поръчаните общо 16 се очаква през 2028 г.